Småvar

Hei.

Jeg ønsker å fange noen eksemplarer av flyndrefisken Småvar, for å se om denne fiskearten kan trives i et akvarium, og reprodusere seg. Jeg ønsker å selge avkom av småvar til hele verden, dersom det viser seg at fisken aksepterer akvariumstilværelsen og trives med det.

For å få til dette trenger jeg et saltvannsakvarium.

Jeg lurer på:

1, Hvor stort akvarium trenger jeg for en gruppe på fem Småvar? Fisken blir ca 15 cm lang, trives vistnok på hardbunn og spiser vanlige smådyr som børstemark og tanglopper.

2, Finnes det muligheter for å leie et akvarium et års tid, eller må jeg kjøpe et akvarium?

Håper på innspill, og om det er andre som har erfaring med viltfanget Småvar blir jeg glad for å lese erfaringer.
Til Småvar er det nok best med 500+ liter hvis de skal trives. Men de kan holdes i 200 liter hvis man har tilstrekkelig kunnskap.

Det er nok mulig å leie akvarium et års tid, men har ikke hørt om noen som gjør det. Da er det mye bedre å kjøpe et slitt og billig brukt et og så selge det igjen til ca samme pris.

Når det gjelder gyting of fremføring av yngel så er det vanskelig og krever kunnskap, tid og penger. Dårlig sted å begynne med saltvann.

Hvis du ikke har erfaring ville jeg ha begynt i det små hvis jeg var deg, kjøpt et lite akvarium og satt det et kaldt sted, f.eks uthus, uisolert bod, og hatt lite lys over. Bergkutlingene har gytetid snart, og de er enkle.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap