Fra ferskvann til saltvann? utstyr og forskjeller?

Hei

Jeg vurderer å gå fra ferskvann til saltvann. Ser det er mye forskjeller og flere ting å følge med på, i tilegg til alt ekstra ustyret man trenger.

Men kan man i prinsippet bare kjøpe grus, aquasafe og syntetisk salt og bruke ferskvanns pumpen og varmekolben fra ferskvannsakvariumet?

Jeg tenkte bare å ha en blue tang fish og en klovnefisk. Altså fiskene fra Nemo filmen.

Går dette greit i første omgang?
Hva annet trenger jeg?

skummer er veldig viktig..
hvor stor er karet??

også ganske sterk armatur er anbefalt..

husk at blue tangen blir veldig stor..
Akvariet er 100L

Har lest at jeg ikke trenger skummer, hvis jeg skifter vann ofte og ikke har noe annet en fisk og levende stein i akvariet?

Kan jeg bruke pumpen i ferskvannsakvariet som sirkulasjons pumpe?
det har jeg desverre ingen erfaring med, det må andre svare på, men tror det skal gå, men hvis du skal bytte vann ofte som du beskriver, blir det fort dyrt, det er jo ikke vanlig kranvann du skal tilsette, salt koster penger.. mener å huske red sea salt pose husker ikke liter, koster ca. 200kr og holder til 100/120L husker ikke helt, og hvis du skal bytte 20/30%vann ca.3-4ganger i ika, så det vil si ca. 1 pose i uka(200kr) det blir dyrt i lengden, anbefaler skummer, det koster litt men vært investeringen... hadde en 35L saltvann som jeg gjorde det på, men koralene døde en etter en og de gir ut giftstoffer etter dødfall, så det koster meg dyrt for å si det sånn, også veldig mye vedlike holde har ikke testet de nye på markedet på 25-35L med innbygget skummer. tenkte å teste de engang snart... men hadde også en 250L, mindre arbeid og vedlikehold, vannverdiene var lette å holde stablile, lite dødsfall... nå merker jeg faller litt ut av tema.. men anbefaler skummer og saltmåler er også viktig..


På dette forumet for saltvannsakvarister finner du mye informasjon og mange du kan spørre for å få hjelp.




Aquasafe skal du ikke bruke i saltvannskar forresten



Siden du bor i Stavanger så har du jo muligheten til å handle her


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap