Trenger hjelp...

Har begynnt å få en del alger i akvariumet mitt
noen brungrønne tråder som vokser utifra bladene.
Noen så har arfaring om dette? kunne trengt litt hjelp med og bli kvitt dem.
Hvilken vannverdier ar du? Mye lys har du, watt og antall timer?
Og hvilken type algespisere ar du i karret? Og str på karret?

Lettere å hjelpe vis du legger ut mere info om karret.

Kan se ut som tråd alger, noe som SAEer spiser, ihvertfall i karra våre.
Luk vekk de verst angrepne bladene, bytt 30-50% vann og mørklegg karet helt (av med lys og på med teppe, svart søppelsekk eller lignenede) i 5 dager uten foring. Både fiskene og plantene tåler dette bedre enn algene!!

Mindre foring, mer vannbytte, mer rett plantegjødning, flere hurtigvoksende planter og maks 8 timer lys pr dag samt feks. noenSAE`er vil nok hjelpe bra for å bedre balansen i karet.

Du bør også undersøke hvilke lysrør du har, og evt. bytte dem ut med noen som gjerne er bedre egnet.
Det er nok trådalger du har... En SAE er kjempeflink til å spiser disse, men du har nok litt liten plass til den, dessverre.
Ville gått for total mørklegging her...
For og og si det sånn, hvis dere går inn på profilen min og ser på 63 literen så har dere alle opplysninger der om karet mitt. har på lys fra 10.30 - 24.00 har også en del hurtigvoksene planter.
Du har nok i meste laget med lys, plantene greier ikke å nyttegjøre seg lyset i mere enn 10-12 timer i døgnet. Alt lys over dette vil kun fremme alger.

Se hva det står på lysrøret, det er meget stor forskjell på hva dem fremmer av vekst i karet

Noen tips om alger finner du også i artikkelsamlinga vår, masse snadder der for alle og enhver (ikke ment å være poetisk)
Gidder ikke gå inn på profiler for åfå opplysninger. Så gidder du ikke skrive ting og tang om karret så gjør du ikke det. Men da får du lite hjelp også. Gidder ikke lese igjenom dusin vis av profiler for å prøve å hjelpe.
Mange har flere akvariumer, meg selv innkludert(5 stk), lese igjennom profiler tar da veldig lang tid. Bare et velment tips.
Ken Myrseth
Gidder ikke gå inn på profiler for åfå opplysninger. Så gidder du ikke skrive ting og tang om karret så gjør du ikke det. Men da får du lite hjelp også. Gidder ikke lese igjenom dusin vis av profiler for å prøve å hjelpe. Mange har flere akvariumer, meg selv innkludert(5 stk), lese igjennom profiler tar da veldig lang tid. Bare et velment tips.

Noen ganger høres du veldig brå og avvisende ut, Ken...

Jeg støtter Franks innlegg - litt mindre lys, så er nok mye gjort
her spør jeg fint om litt hjelp, og så bli jeg sjelt ut?
har bara 3 kar et 13, 63 og 120 liter. ville ikke akkurat kalle det mange kar da. men jeg kan godt kopiere opp infoen her hvis det vil hjelpe.

65 Liter Akvastabilt akvarium
26 grader stabil temp.
Mål:
Høyde: 35 cm
Dybde: 30 cm
Bredde: 60 cm

1stk Leuci aquarium light 15W 450mm Ø26mm G13
1stk AQUAEL typ PAT-mini 230v- 50hz 4W Qmax = 400 l/H Pumpe
1stk AQUAEL 100W varmekolbe
1stk MARINA Floating thermometer
1stk Blått Aqua filter 20 x 5 x 5

lyset står på fra 10.30 til 24.00

18.04.06:
Temp: 27 grader
KH: 3
PH: 6,5 - 7
NO2: 0,1
NO3: 80
FE: 0,2
GH: 13
Ken kan bjeffe høyt, men biter ikke så hardt
Ikke noe å ta personlig
Dersom han leser gjennom sitt eget innlegg etter å ha tenkt seg om, skjønner han det sikkert fort.

Hvem vet, han har kanskje ikke hatt en helt god dag idag (?)
Det på den røde planten ser ut som staghorn. Kanskje trådalger på den grønne. Fjern alt du ser manuellt. Skift mer vann, du har dårlig vannkvalitet ut fra det du har målt. Prøv å redusere jern og gh+ hvis du bruker dette. 10 timer lys er nok.
Gidder du å se hva som står på selve lysrøret, egg?? Finner ikke den info i "myldret" av spesifikasjoner for karet ditt

Ut i fra spesifiksajonene, er det vel ett aquael-akvarie du har, og de lysrørene dem har spandert på settet, holder ikke akkurat mål
Lysrøret har jeg kjøpt nytt på akvariumbutikken her. på selveste lysrøret står det LEUCI 15W aquarium light T8 vn-jo made in germany.
Noe av svaret på algeproblemet kan stamme fra dette lysrøret, da det er noe fattig på fargetemperatur.
Optimalt bør fargetempen ligge på ca 5700K, det røret du har er på "fattige" 4000K.
Hvordan akkurat dette røret er med tanke på fargegjenngivelser er det såpass sparsommelig med info om, at jeg ikke tør si...

Selv ville jeg nok prøvd å finne ett annet rør, men det er jo meg
Frank Angell
Noe av svaret på algeproblemet kan stamme fra dette lysrøret, da det er noe fattig på fargetemperatur. Optimalt bør fargetempen ligge på ca 5700K, det røret du har er på "fattige" 4000K. Hvordan akkurat dette røret er med tanke på fargegjenngivelser er det såpass sparsommelig med info om, at jeg ikke tør si... Selv ville jeg nok prøvd å finne ett annet rør, men det er jo meg ;)

OK
Ska kjøpe meg et rør som er rikere på fargegjenngivelse.
Må takke alle som var med og hjalp meg dette problemet Kjøpte meg 9 SAE og nå er det ikke en trådalge i sikktet karet er blitt finere en noen gang
Egg
Må takke alle som var med og hjalp meg dette problemet :) Kjøpte meg 9 SAE og nå er det ikke en trådalge i sikktet :D karet er blitt finere en noen gang :)

Flotters!!
Egg
Må takke alle som var med og hjalp meg dette problemet :) Kjøpte meg 9 SAE og nå er det ikke en trådalge i sikktet :D karet er blitt finere en noen gang :)

Da har du bare et problem... SAEene... min erfaring er at de skifter kosthold når de vokser litt til og da gjør de ikke nytte lengre.
jaija då kjøpe eg nye hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap