Grønnalger på rute og blader, Hjelp

Har fått en del grønnalger på frontruta og på 2 av plantene, tenkte å kjøpe en algeskrape for å løse problemet på ruta men for plantene må jeg vel kjøpe en fisk eller to?? Noen som kan anbefale en fisk som tar dette??
Noen anbefalinger på en bra algeskrape? Anbefaling på en slamsuger også kanskje?
Er forresten ny her i akvaforum og regner med å bli en fast gjenganger her
Velkommen som medlem, alltid hyggelig å se nye personer her (Ikke alle er like lette å få med seg som nye medlemmer)

Grønnalger er ganske vanlig i starten, og er ett enkelt problem

Disse algene dukker gjerne opp når det er for mye lys i karet, og ved for mye næring.
Skjerm karet for sollys, ikke ha lyset på i mere enn 10 timer, og ha rett lysrør hjelper god på

Selv har jeg en slik skrape, men bruker den så og si aldri. Dels fordi algene uteblir, dels fordi jeg syntes at vanlig filtervatt på pose gjør jobben minst like godt.

Algene på plantene kan fjernes ved å fjerne de bladene som er angrepet, eller ved å få noen algespisere. Alt etter størrelse på karet, er det en del gode algespisere å velge blandt.
Selv liker jeg godt ansictrus i kar over 80L, Otto i kar mellom 40 og 80L, og eplesneiler i kar under dette. Alle kan selvsagt holdes i større kar Otto bør forresten holdes i grupper på 5-6 fisker, så du kan ikke ha alt for mye annet i ett kar på f.eks 60L. I tillegg finnes det en del reker, som kan ta litt alger. Reker er ikke noe jeg kan noe om, så det får heller andre uttale seg om.

Har selv denne slamsugeren, men den er akkurat som algeskrapa, gjemt bakerst i ett skap Har faktisk ikke slammet på godt over ett år nå, bytter bare vann og suger opp det værste med slangen.

Du kan også lese litt mere om algen (og andre alger) i denne artikkelen
Takk for hjelpen! Skal prøve ut noen av ideene ( ikke helt bestemt meg for hvilke enda), men algene skal bort
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap