Algeproblem

I den siste tiden har jeg fått masse alger i karet mitt, og dette er alger av ukjent art for meg.

Det er mørkegrønt, og det ligner på snerk omtrent. De er i hovedsak på bunn, og på enkelte blader. Sitter ikke godt fast, og flyter opp som små tepper når jeg er borti.

Kan dette være det som heter blå-grønne alger? (er ikke typisk blått i fargen)

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt disse?

Jeg har nye lysrør i karet. Husker ikke type, men det er et planterør, og et som var anbefalt til fiskene.

Høres veldig ut som blå/grønne alger.
Lukter de stygt også?

Det er jeg gjort, men stort hell, er å fjerne det jeg kan og deretter mørklegge karet i 3-4 dager.
Helst ikke mate fiskene.

Har funket veldig bra!
Høres ut som BGA, ja

Følg rådene til MC, eller les om bakterie\algen i artikklene om alger
Alger i akvariet
Salt mot BGA
Tusen takk for svar!

Ut fra linkene til Frank, så er det nok ingen tvil om at det er BGalger jeg har.

Har nå tatt et vannskifte, og sugd opp det jeg kunne se av disse algene, men det er vel neppe nok?

Får se om de kommer tilbake, og så evt ta en mørklegging av karet.

Men jeg leste i den ene linken at dette kom av at forholdene ikke var gode i karet. Stemmer det alltid?

Jeg rengjorde filter for litt siden, og tar vannbytte ca annenhver uke.
Er selv ikke helt enig i at det er dårlige forhold som gir BGA, i alle tilfeller.

Var selv ille plaget med denne i brakkvannskaret, og hadde der gigantfiltrering i forhold til mengde fisk, og byttet vann daglig (opptil 75% daglig for å se om det hjalp).

Samme f... hva jeg gjorde, algene dukket opp igjen etter noen dager.
Håper, og tror heller ikke at det er dårlig vannkvalitet.

Min erfaring er at BGA dukker opp av og til når temperaturen er høy og det er lite strømm i vannet. De gangene jeg har hatt dette, har dette vert tilfelle.

Jeg har fått det bort med å slammsuge det jeg kan få, mørklegge et par dager, senke tempen et par grader og øke strømmen litt.

Jeg liker ikke mørklegge for lenge, fordi plantene strekker seg mer en jeg liker da.
Eh, spiser SAE disse BG-algene?

Algene blomstret fort opp igjen etter siste vannskift, så jeg bestemte meg for å mørklegge, men det ble utsatt litt.

I mellomtiden har jeg flyttet mine 6 SAE over i dette karet, og nå ser jeg at algene er på vei bort...

Kan de være løsningen på problemet??
Såvidt meg bekjent eter ikke SAE disse slimete, heslige greiene... Men det fins kanskje unntak
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap