Et kjapt spørsmål om BGA

Jeg hadde en ganske stor oppblomstring av BGA, og var i grunn klar for å mørklegge karet.

Men, så fikk jeg hvite prikker på fiskene, og måtte behandle for det, og nå ser jeg at medisinen har tatt knekken på all den grønne gørra i karet.

Kan jeg nå anta at problemet er vekk, eller vil det ligge der og blomstre opp igjen så snart behandlingen er avsluttet?
Det vil jo vise seg etterhvert

Selv har jeg bga(litt) i tre av mine akvarier. For meg er det bare midlertidig.

Som et lite innspill (hentet fra hjemmesiden min):

B.G.A (Blå-grønne Alger)
BGA er egentlig ikke en alge, men en bakterie. Det florerer med tips på internett, når det gjelder å bli kvitt BGA. Noen går på å mørklegge akvariet i en uke, samtidig som man ikke fôrer. Andre sverger til å strø vanlig bordsalt på algene m.m. En metode jeg aldri hadde hørt om før, men som skal være brukt med stor suksess er denne:

Fjerne BGA med Tetra Medica "General Tonic".

Start med å ta et forholdsvis stort vannbytte. (30-50%) Under vannbytte suger du bort så mye BGA som mulig. Doser så General Tonic etter bruksanvisningen. Vent så i 5-6 dager. Vær sparsom med fôring i denne perioden. Bytt 50% vann for å fjerne døde alger. Denne metoden skal være brukt med stor suksess. Har ikke prøvd dette selv, da jeg har vært så heldig å ikke få BGA i noen av akvariene mine.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap