Plages med alger i plantekaret.

Hei! Etter jeg satte inn 2 nye lysrør i plantekaret på 63liter har det kommet masse alger. Spessielt på ricciaen. Jeg har 60watt lys i karet nå, tilsetter PMDD(Kan det være grunnen?), jern og har ca. 7 timer lys for tiden nå. Til vanlig har jeg 10 timer.

Det blir også for varmt i vannet Pga. det nye lyset.

Noen som kan hjelpe meg?
Sliter selv litt med alger etter å ha begynt med PMDD, og har prøvd de oppskriftene som er å prøve.
Tipper at det rett å slett skyldes for lite Co2 i vannet i forhold til resten, skal se om jeg ikke får komlet meg til å sette opp en DIY C02 i romjula

Hvilke rør er det forresten du bruker? Det er jo milevis av forskjell på de ulike rørene
Glemte å si at jeg tilsetter Co2 også, men det er for lite i vannet(for dårlig reaktor.) Dette skal jeg ordne opp ved å kjøpe reaktor. Da er problemet kanskje for lite co2 da? Tenker å kjøpe dette settet. Vil det fungere bra?

Bruker disse rørene:
- Philips TDL 950
- Sylvania Luxline Plus
- Sylvania Daylightstar
- Sylvania Daylight

Hadde de 2 siste fra før av og ble anbefalt de 2 øverste da.
Skal ikke uttale meg om denne karbonaden, har ikke prøvd denne. Men jeg syntes det var litt mye penger for noe som man lett lager selv (i alle fall satsflaska og den boksen til å telle bobler på utsiden av karet)

Tviler på at det er lyset i alle fall som gir alger, det er kurante rør du kjører
Frank Angell
Skal ikke uttale meg om denne karbonaden, har ikke prøvd denne. Men jeg syntes det var litt mye penger for noe som man lett lager selv (i alle fall satsflaska og den boksen til å telle bobler på utsiden av karet) Tviler på at det er lyset i alle fall som gir alger, det er kurante rør du kjører

Det er mest PGA. reaktoren jeg tenker på å kjøpe den da. Har 2 satsflakser med DIY bobleteller fra før av. en boble hvert 1.5 sek ca. Co2 innholdet ligger på rundt 15, som er alt for lite. likevell kommer det masse bobler på plantene, spessielt på ricciaen.

Her er en tegning av hvordan reaktoren jeg har funker. Slangen ligger i filteret, men i det midterste kammeret med blåsvamp nå. Vet ikke hvordor det ikke funker så bra...
Er dette ett av de sorte, stygge, store filtrene som er limt inn på bakveggen?
Om jeg husker rett, er pumpehodet bare plassert rett i kammeret, ikke noe ledesystem for vannet. Da vil mye av gassen du tilfører bare passere rett forbi pumpehodet, og du får liten metting.

Om dette er tilfellet (studerte det lite, gikk rett i søpla før jeg fikk vann i karet), er det mulig å sette en slangestump på sugesiden av pumpa, med masse huller i ? Lag ett tisvarende hull i svampen, og legg C02-slangen rett under blåsvampen. Pass på at svampen fyller ut rommet 100%, så skulle det meste av gass fanges opp der du vil at den skal fanges opp.
Åja... Det er sånn ja. Så jeg kan lage en type trakt da, sånn at all Co2en blir med? Du mente at jeg fester en slange på innsuget og lager mange små hull i den som går inn i svampen? Skjønte ikke helt...
Se for deg utblåset fra en utvendig pumpe: Denne har en del huller i seg som vannet passerer ut av.

En slik dings kan du lage selv til innsuget i dette filteret også. En slangestump, noe til å lage huller med, og noe til å tette enden. Vannet vil da hentes gjennom "punkter" i svampen, der vann og Co2 vil suges inn. Lag tilstrekkelig med huller, så pumpa får tilgang på nok vann.

Om du får tak i slike rister som står på enkelte pumpehoder (og enkelte svampefiltre), er disse greie å bruke dem også.
Rota i ei av mange skuffer med akva-utstyr, og fant noen slike jeg hadde liggende. Har her fjernet 50% av rillene, de er mye tettere til vanlig. Men har man ei pumpe som slurper 2500L\t, trengs det god pasasje
Åja... skjønner. Skulle gjøre sånn når jeg laget utvendig filter en gang. Kan ta hull med en varm spiker og tette med en bit stoff(vil kanskje bli helt tett etterhvert?).

Apropo sånne rister: Har en slik liten rist til powerheaden på 1100l/t. Denne tettes raskt og pumpen mister trykket. Vet ikke hva jeg skal gjøre, må jeg kjøpe større rist?
Slike rister på powerheads vil tette seg alt for lett. Sett ett stykke svamp på, så mangedobler du overflaten.

Det beste er etter min mening disse svampene, har brukt en del av dem for å si det slik
Der følger det foresten med 3 slike rister, som kan settes sammen til en så lang rekke som du gidder å kjøpe svamp til

Dersom problemet med skitt er enormt, kan man jukse litt, med å lime to proflower sammen med akvariesilicon (hull-side mot hullside). Kapp til lengen fra en ende, og så har du ett digert filter.
En slik svamp tilsvarer forresten en halvliter vanlig blåsvamp i størrelse. Areal til baselusker er 5m2 pr svamp.
Gjorde dette selv til 375litern, på grunn av til dels mye planterester en tid fra en smågal pleco.
Han har roet seg nå, så da er ikke behovet like stort, og har satt mindre filter på nå
Takk for tipset med svamp, skal sette inn en!
Det er i et malawikar med flere ancistrus og en litt stor gibbiceps jeg har powerheaden. Da sier det seg selv på en måte.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap