Hvilken alge er dette?
Da har jeg fått alger i 60 literen min. Jeg oppdaget i dag noe merkelig som vokste på steinene,og da jeg så nøyere etter så jeg at det vokste lignende greier mellom plantene på bunnen.
Kan dette vere Staghorn alger? Da jeg lette etter alger på nettet, så fant jeg ingen bilder som så helt ut som dette jeg har fått, men noen skriftlige beskrivelser av staghornalger passer.
Denne merkelige "planten" gror kun på steinene og på gruskorn.
Det ser mere ut som lav en som en alge, og er skittengrågrønn (herre for et ord) på farge.
Har noen sett dette før, og vet hva det er? Og ikke minst hvordan bli kvitt det?
Kan dette vere Staghorn alger? Da jeg lette etter alger på nettet, så fant jeg ingen bilder som så helt ut som dette jeg har fått, men noen skriftlige beskrivelser av staghornalger passer.
Denne merkelige "planten" gror kun på steinene og på gruskorn.
Det ser mere ut som lav en som en alge, og er skittengrågrønn (herre for et ord) på farge.
Har noen sett dette før, og vet hva det er? Og ikke minst hvordan bli kvitt det?
Postet 11.03.07 kl 18:55
Såvidt jeg kan se er det den staghorn algen du nevner. Har lest om den selv og sett bilder på nettet, og har selv hatt et par milde angrep av den i et par kar. Jeg har bare fjernet det lille jeg har sett, og det har ikke spredd seg. Hos meg har den kun kommet oppe blant flyteplantene, rett under lysrørene der lyset er sterkest. Hos meg har den også vært mørk grønnsvartaktig. Algen er litt "stiv".
Jeg fjernet faktisk reflektorene i et kar der den dukket opp rett under reflektoren. Da ble algen borte, den liker åpenbart veldig sterkt lys.
Staghorn-alge bilde
Artikkel
Jeg fjernet faktisk reflektorene i et kar der den dukket opp rett under reflektoren. Da ble algen borte, den liker åpenbart veldig sterkt lys.
Staghorn-alge bilde
Artikkel
Postet 11.03.07 kl 19:01
Endret: 11.03.07 kl 19:04
Postet 11.03.07 kl 19:19
Postet 11.03.07 kl 22:00
Postet 11.03.07 kl 22:07
OG svaret var Staghorn alger.
Beskrivelsen: Staghorn alger vokser som grove gummiaktige forgrenede stengler. Disse opptrer langs kanten av blader, stein og utstyr i akvariet. De kan vere alt fra hvite til mørkegrønne i fargen, og kan bli mange sentimeter høye.
Når disse algene dukker opp er dette ofte pga. manglende makronæring. Derfor kan oppblomstring av disse algene vere et tidlig varsel om at akvariet får for lite gjødsel.
Manuell fjerning og økt gjødsling i akvariet kan vere alt som trengs for å bekjempe denne typen alger.
Dette er en alge som ikke blir spist av noen fisk.
Postet 11.03.07 kl 22:24
Postet 11.03.07 kl 23:42
Hihi, får eg lovt t å kalla denna tråden for ein "Moderator-tråd", siden det bare har vore moderatorar så har svart, iallefall før eg kom inn i "bildet" da
Har vore hjemsøkt at Staghornalger eg o
Mine var av den kvite sorten, og satt på ein hurv med Vallisneria-planter i den eine 45 literen min
Såg at algå ikkje spredde seg, så eg lot alt værra.
Eg syntes det nå va dekorativt med Staghornalgene
Har vore hjemsøkt at Staghornalger eg o
Mine var av den kvite sorten, og satt på ein hurv med Vallisneria-planter i den eine 45 literen min
Såg at algå ikkje spredde seg, så eg lot alt værra.
Eg syntes det nå va dekorativt med Staghornalgene
Postet 11.03.07 kl 23:54
Endret: 12.03.07 kl 00:06
Jeg har faktisk aldri hatt eller sett denne typen alger før.
Mine er ikke pene. De er skittengrå, og stiker opp mellom de små irrgrønne plantene som dekker bunen.
Det ser heldigvis ut til at de er enkle å bli kvitt, så da får jeg bare øke gjødselmengden litt fremover.
Jeg var litt knipen på gjødselen i oppstarten her, akkurat for å unngå å få alger.
De artene jeg er vant til er adskillig hardere å bli kvitt.
Mine er ikke pene. De er skittengrå, og stiker opp mellom de små irrgrønne plantene som dekker bunen.
Det ser heldigvis ut til at de er enkle å bli kvitt, så da får jeg bare øke gjødselmengden litt fremover.
Jeg var litt knipen på gjødselen i oppstarten her, akkurat for å unngå å få alger.
De artene jeg er vant til er adskillig hardere å bli kvitt.
Postet 12.03.07 kl 06:53