Masse grønnalger! Men jeg har jo algeeteer?

Har hatt dette problemet ganske lenge nå, og jeg begynner å rive meg i håret. Jeg har 3 algeetere: en ancistrus, en labeo og en kinesisk algespiser. Jeg synes disse tre driver alltid og tar algene der de ser dem.... men det er visst ikke nok. Forslag til hva jeg kan gjøre? Noen flinke algeetere som selges til en billig penge der ute?
Hvor mange timer har du på lyset over akvariet ditt?
Ca. 10 timer er å anbefale - bruk en timer.
Står akvariet slik at det kommer sollys inn på det?
Da må du sørge for at dette ikke skjer...
Sebrasnegler er flinke algespisere! 28 literen vår var skikkelig grønn (2 sidevegger, bakvegg, pumpe og varmekolbe var full av grønne alger). Slapp 5 sebrasnegler oppi der en torsdag kveld og innen mandag ettermiddag var karet renset for alger Har nå redusert antallet til to sebrasnegler som holder karet algefritt.
Hei!

Hvis karet ditt er plassert hvor det kommer mye sollys til er dette
uheldig når det gjelder alger. Regner også med at du har lyset
av om natta.

Når det gjelder tips:

Du kan forsøke å forlenge tiden med lyset av. (mer mørke)
Kjøpe flere ung fisk av ancistrus sp (da disse er mest aktive og mest sultne på alger) kanskje så mange som 5-6 stk.
Tålmodighet: Det vil ta litt tid før de klarer å "beite" bort algene i karet.
akvariet er ca. 4-5 meter unna et stort vindu. Lys kommer ikke inn her og rett til akvariet da vinduet ikke er "foran" karet. Jeg pleier å trekke gardinene når sollyset blir for sterkt. Vurderer å kjøpe molly eller en sebrasnegle...har også sånne trådalger på anubias planten min.
Du vil nok antagelig trenge mer enn én sebrasnegle for å se noe særlig forskjell. Vi hadde som sagt 5 stk i et 28 liters kar.
Hei

Det er kanskje bedre å prøve og spore opp årsaken til at akvariet er så angrepet av alger, enn å drive brannslukking og pøse inn stadig flere algespisere?

Kanskje du bør opplyse om litt flere forhold ved akvariet, slik at man kan "drive feilsøkning" litt lettere?
Blant annet opplyse om ting som dette;
har du fått testet vannet i det siste? Har du testet for nitrat? (Høye nitratverdier gir mye algevekst.)

Hvor mange liter er dette akvariet på?

Hvor ofte bytter du vann i akvariet? Hvor store vannbytter tar du da? Hvor ofte fòrer du, og med hva og hvor mye? Hvor mange timer pr døgn lar du lyset stå på? Har du et eller to lysrør, og hvilken typer er det? (pleier å stå trykket på i ene enden av lysrøret)
Tror jeg fant årsaken. Har lyset på fra 8.00 til 21.00. hele tiden har jeg trodd at det bare var 11 timers lys...tok visst feil.... glemte at klokka gikk til 12 (*føler seg dum*). Jeg har bare ett power-glo lysrør, 20w. Har ikke målt nitrat, dessverre. Jeg bytter ca. 30-40% av vannet i karet hver gang jeg skifter vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2015
Reklame for plussmedlemskap