Er dette en form for alger?

Den siste uka har plantene mine blitt dekket av dette mørke laget (se bilder). Er det noen som veit om dette er alger, eller om plantene rett og slett ikke trives?

Jeg er ganske fersk, og har ikke satt meg så grundig inn i planter, så jeg veit ikke hvilke planter dette er. Temperaturen i vannet ligger på ca. 25 grader, PH-verdien er et sted mellom 7.2-7.5. Lyset i akvariet er på i underkant av 11 timer i døgnet.

Jeg tilsetter flytende planteernæring èn gang i uka. De to første ukene brukte jeg halv dose, men har den siste uken operert med normal dosering. Jeg har derfor mistanke om at dette mørke laget er alger.

Noen synspunkter?
Det første bildet er av en sverdplante som tydelig misstrivest. Den ser tynn, og litt gjennomsiktig ut, og det begynner vist å bli huller i bladene.

Kuren her er å fjerne de dårlige bladene, og tilføre plantenæring i bunnsubstratet. Det finnes slik gjødsel som skal stikkes ned rundt røttene til planter som trenger gjødsel fra bunnen.

På det andre bildet så det litt ut som brunalger. Prøv om du klarer å gni det bort med fingrene. Greier du det, så er det alger. Brunalger er vanlig i nyoppsatte kar, og er enkel å bli kvitt. De fleste algeetende fisk spiser disse algene.
Takk for raskt svar, Rose U! Da satser jeg på å fjerne de dårlige bladene fra Sverdplanten ved neste vannskifte!

Kan grunnen til at denne mistrives være at bunnsubtratet mitt er veldig grovkornete? Jeg får prøve med ny type plantenæring.
Bunnsubstratet har ikke så mye å si. Av og til kan veldig fin sand pakke seg så tett, at planterøttene kan få problemer med å spre seg, men dette er veldig sjelden.

Eneste problemet jeg har hatt med grov grus, er at noen planter ikke klarer å feste seg.

Det er ikke en kur i seg selv å fjerne de skadde bladene, kuren er å gi riktig næring til røttene.

Jeg anbefalte deg å fjærne de ødelagte bladene fordi de ikke kan bli fine igjen når de først er blitt hullete og stygge.

Vanlig Ancistrus eeeelsker brunalger!

Det er helt normalt at brunalger dukker opp i nyoppsatte kar. Det er liksom en del av innkjøringen, det Jeg bekymrer meg aldri over dem, for jeg vet de forsvinner i løpet av noen uker.

I et kar synes jeg likevel det ble litt for mye av det gode, og begynte å bekymre meg for plantene siden bladene var dekket av brunalger. Da får jo ikke planten selv nok lys.
Så jeg satte inn en liten Ancistrus, og den vesle tassen rensket opp i brunalgene og spiste opp alt sammen i løpet av et par dager
Takk for svar, Mona O! Jeg tror jeg må skaffe meg et par Ancistrus! Jeg har 4 siamesiske algespisere og synes de er kjempeflinke, men det skader vel neppe med noen ekstra algespisende arter!
Rose U
Det er ikke en kur i seg selv å fjerne de skadde bladene, kuren er å gi riktig næring til røttene.
Mottatt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap