bga eller grønne alger?

til stor frustrasjon har jeg fått en slags alge i akvariet mitt... er ikke helt sikker på om det er bga eller kun vanlige grønne alger.

har vært inne og sett på noen artikler hvor det er tatt bilder, og mine alger ser ut som en slags blanding av disse to, men er det mulig?

det startet først på noen nye planter jeg hadde kjøpt, deretter forplantet det seg til glasset og på sanden på bunnen. det er slørete, ser ut som tynt grønn tang, som svever i vannet. jeg var borte i nesten to uker ( de jeg bor med skulle stelle med akvariet, men dette ble ikke gjort). da jeg kom hjem var akvariet overgrodd, det vokste oppover som tynn slørete tang langs hele bunnen og fra vinduene. måtte kaste alle plantene for det gikk ikke bort.

kan noen av dere forklare meg hva dette kan være og hva jeg kan gjøre for å få det bort?
Det er grønne trådalger av den slimete sorten.

Det kommer av for mye næring og lys. Hadde du timer på lyset da du var bortreist? Hvor mange timer? Lot du noen andre mate fiskene?
nei har ikke timer, men tror nok lyset har värt på for lenge hver dag. har gitt beskjed til de andre at det kun skal mates minimalt og vi har ikke lyset på nå, det virker som om dette har stangnert veksten av algene.

Men hva skal jeg gjöre for å bli kvitt dette helt? som sagt ble plantene mine helt ödelagt av dette "slimet", så akkurat nå har den stakkars kampfisken min bare en stein å gjemme seg bak. noen planter som anbefales?

jeg har nå renset akvariet så godt jeg kan, vasket det överste laget av sanden, slamsuget, byttet vann, byttet filter og vasket glass+bakdeksel med vatt, men det har kommet litt tilbake. får det ikke helt bort på det sorte plastbakdekselet ( har et sånt integrert akvarium, alt i ett).

på forhånd tusen takk for all hjelp
Det beste virkemiddelet mot alger er hurtigvoksende planter.

Se Bjarnes artikkel om hurtigvoksende planter i artikkelsamlingen. Kan også anbefale reker eller algespisende fisk i tillegg.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap