er dette alger ?

Er dette alger eller er det plantene som rett og slett er i ferd med å dø ut ?
Blir litt fortvilet ettersom jeg har for flere tusen i planter. Og jeg har allerede måttet kaste den dyreste av de alle.
Er det noe jeg må gi de ?
jeg gir de flytende næring. I tilegg har jeg ett bunnabstrakt som skulle gi næring også.

Ser noe alger på bakglasset, men det er vanskelig å se om det er alger eller ikke på sverdplanten.
Den siste planten, er rett å slett i ferd med å råtne. Det ser forøvrig ut som noe annet enn en akvarieplante (selges en del planter som er mer eller mindre uegnet)

Men fortvil ikke:
Alger er ett problem som ofte løser seg når karet har vært i drift over tid. Plantene får satt seg bedre, og forbruker da mer næring fra vannet.
Det at plantene er nye, gjør ikke til at røttene er skikkelig utviklet, og noe skader på bladene er da ikke til å unngå.
Feil planting av planter, samt mangelfulle levevilkår kan også være grunnen.
For å utdype dette bittelitt:
Røtter settes gjerne ned i en tett vase. Dette er drepen for røttene, og planten sliter en periode, til nye røtter utvikles.
Om det er for dårlige levevilkår, vil plantene ikke vokse tilstrekkelig, og de får "mangelsykdommer".
Med for dårlige levevilkår mener jeg:
Mangel på lys, riktig sådann og i riktige mengder. Lys er ikke bare lys
Mangelnde mikro og makronæringsstoffer i vann og bunnlag.
Takk for svar.
Det merkelige her er at den planten som er i ferd med å råtne står på samme plass som forrige (dyrkjøpte) plante som råtnet. Muligens bare en tilfeldighet men men.

Jeg gir de som sag næring. De var pakket inn i potter med filt. Det tok jeg forøvrig bort så godt som mulig. Det var vanskelig på enkelte planter da røttene hadde grodd seg gjennom.

Nå skal jeg innrømme at lyset kan være noe um usynkront her. Det står kansje for mye på ? Lyset blir slått på om morgenen av min sønn rundt kl 0630 og det står på til vi legger oss, over midnatt somregel.
Jeg har enda ikke fått tak i en digital timer enda og det er lett at lyset går utover de anbefalte 10-12 timene.

Jeg ser at roten har fått seg en grønnfarge så dette er nok alger. Men det er plantene jeg er bekymret for. Flekkene er jo sorte. Alger skal vel plantene tåle ? Er redd det er noe som gjør de dauer.
Kan det være for mye næring ?
Jeg erindrer en gang jeg klarte å overnære en vanlig potteplante slik den rett og slett ble brent.
Alger blir det fort en del av med en belysning som deres.
Alt lys ut over det plantene kan nyttegjøre seg, gir algevekst. Plantene greier å nyttegjøre seg lyset i maks 10-12 timer i døgnet, noe dere er langt over.

Ett tidsur finner dere overalt. Alt fra Rema til alt muligbutikker (clas ohlson, biltema, coop, billigbutikker ala max osv) til byggevarer og bilrekvisitaforetninger.
Vanskelig å se, men jeg synes noe av det på plante 1 kan se ut som slitasje fra gnaging. Har du Ancistrus eller liknende?. De er veldig harde mot planter med store blader. Det er noe alger der, kan være grønnalger eller penselalger. Kjennes de glatte eller bustaktige ut å ta på?.
Den nederste planten er difinnitivt ikke beregnet til å vere under vann. Som Frank sier, den råtner.

Det gjør ikke noe for plantene, om lyset er av en stund midt på dagen, mens folk er på skole\jobb. Bare karet ikke blir utsatt for sollys da.

Jeg er enig med de over, at timere på lysene er bra. De koster heller ikke mange tiere, og det er greit å slippe å passe på tiden lyset står på selv.
Takk for svar. Planten er kastet. Timer fant jeg til slutt. Har nå valgt at lyset skal skru seg på kl 1300 og av kl 2400. Det burde være grei intervall ?
Vil eventuelt dagslys (ikke sollys) ha noe å si ?
Jeg tenker liksom på at det er greit akvariet er belyst den perioden vi er i stuen liksom.
Sverdplantene mine har også fått dette algelaget. Plantene så friske og fine ut da jeg kjøpte dem, men så begynte de å hangle, bladene ble "gjennomsiktige" og gulaktige, og fikk masse alger på seg.
Pestsneglene begynte også å trives VELDIG godt på dem. Antar det var dødt/døende plantemateriale og/eller algene de gomlet i seg.
Da jeg plantet sverdplantene i akvariet, plantet jeg dem ganske spredt, så de er ikke "kvalt" av et for tett rotsystem, iallefall.
Jeg tok en razzia og fjernet alle de bladene som så verst ut (ikke så pent å se på når bare stilkene sto igjen...). Så begynte jeg å bli litt mer påpasselig med plantenæring og jerntilskudd, og skiftet til nye lysrør (de jeg hadde var utgamle).
Hva det var av dette som hjalp, vet jeg ikke, men det SER ut til at sverdplantene begynner å komme seg igjen. Oppdaget et par-tre nye blad i dag!
Kanskje var det bare det at plantene sturet en del etter omplanting også. De hadde ganske dårlig med røtter og masse bladverk, og da vil kanskje planten ikke klare å holde vedlike hele bladmassen?
Sverdplantene skal jo være ganske lettvinte og hardføre, så jeg følte ikke at jeg hadde grønne fingre, akkurat, når de holdt på å dø for meg...

Nå har jeg insett at beplantingen min er skikkelig stygg, så jeg skal snart ta en total makeover, så får vi se hvordan plantene takler en NY omplanting!
Plantene mine er allerede på bedringens vei. jeg vet ikke helt hva grunnen er.
Enten så er det rett og slett at ting har gått seg til av seg selv eller så er det SAE'ne som jeg har gått til innkjøp av som har gjort en fenomenal jobb
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander Severinsen
Reklame for plussmedlemskap