Grønt akvarium
Postet 29.08.07 kl 18:03
Endret: 31.08.07 kl 17:57
Postet 29.08.07 kl 18:17
Siamesiske algespisere (SAE) er utrolig effektive. For jeg regner med det er alger du mener...?
Snegler, f.eks. eplesnegler kan også være til litt nytte, og reker, men du har en del fisker som sikkert vil synes at både snegler (praktbotia) og reker (all slags fisk som kan gape over dem) er gode greier å spise.
Så jeg ville gått for en stim med SAE. De er trivelige, snille, passe aktive fisker som også er ganske fine å se på. (De har f.eks. et utrolig morsomt "ansikt"!)
Ellers så er det jo det med megnde lys og mengde planter og mengde næring i vannet (fiskefor og fiskebæsj) som har betydning for oppblomstring av alger. Men det kan jeg litt lite om. -Og alger tror jeg vil vokse uansett.
For å skrubbe alger av innsiden av glasset er en dott filtervatt utrolig effektivt! Mye bedre enn skuresvamper, skraper og andre ting jeg har prøvd! En pose filtervatt koster ikke all verden, og jeg bruker den samme filtervatten maaaange ganger, bare skyller og tørker den etter bruk.
Snegler, f.eks. eplesnegler kan også være til litt nytte, og reker, men du har en del fisker som sikkert vil synes at både snegler (praktbotia) og reker (all slags fisk som kan gape over dem) er gode greier å spise.
Så jeg ville gått for en stim med SAE. De er trivelige, snille, passe aktive fisker som også er ganske fine å se på. (De har f.eks. et utrolig morsomt "ansikt"!)
Ellers så er det jo det med megnde lys og mengde planter og mengde næring i vannet (fiskefor og fiskebæsj) som har betydning for oppblomstring av alger. Men det kan jeg litt lite om. -Og alger tror jeg vil vokse uansett.
For å skrubbe alger av innsiden av glasset er en dott filtervatt utrolig effektivt! Mye bedre enn skuresvamper, skraper og andre ting jeg har prøvd! En pose filtervatt koster ikke all verden, og jeg bruker den samme filtervatten maaaange ganger, bare skyller og tørker den etter bruk.
Postet 29.08.07 kl 18:18
Postet 29.08.07 kl 18:20
GulliSiamesiske algespisere (SAE) er utrolig effektive. For jeg regner med det er alger du mener...? Snegler, f.eks. eplesnegler kan også være til litt nytte, og reker, men du har en del fisker som sikkert vil synes at både snegler (praktbotia) og reker (all slags fisk som kan gape over dem) er gode greier å spise. Så jeg ville gått for en stim med SAE. De er trivelige, snille, passe aktive fisker som også er ganske fine å se på. (De har f.eks. et utrolig morsomt "ansikt"!) Ellers så er det jo det med megnde lys og mengde planter og mengde næring i vannet (fiskefor og fiskebæsj) som har betydning for oppblomstring av alger. Men det kan jeg litt lite om. -Og alger tror jeg vil vokse uansett. For å skrubbe alger av innsiden av glasset er en dott filtervatt utrolig effektivt! Mye bedre enn skuresvamper, skraper og andre ting jeg har prøvd! En pose filtervatt koster ikke all verden, og jeg bruker den samme filtervatten maaaange ganger, bare skyller og tørker den etter bruk.
Jeg har noen av de fiskene ja. Jeg har en magnet ting slik at jeg får skrubbet insiden av glasset. Men er litt kjipt at de store stenene også blir grønna.
Har aldri hatt problemer med detet før, så derfor er det ekstra kjipt.
Postet 29.08.07 kl 18:22
har du prøv
har du prøvd og stramme inn mat rasjonene litt... dette hjelper masse oss meg.. .og får fisken til og beite alger på steinene på jakt etter mat... tror de fleste fisk spiser "litt alger" viss du strammer inn maten litt...
Postet 29.08.07 kl 18:26
Asgeir Ervikhar du prøvd og stramme inn mat rasjonene litt... dette hjelper masse oss meg.. .og får fisken til og beite alger på steinene på jakt etter mat... tror de fleste fisk spiser "litt alger" viss du strammer inn maten litt...
Det skal jeg prøve på. Har nok gitt litt mye mat i det siste.
Skal prøve å få strammet det litt inn.
Postet 29.08.07 kl 18:35
Er det 540 literen du kjøpte i juni som er algebegrodd du mener? Du skriver om det i profilen din.
I så fall er det nok "helt i rute", mange nyetablerte akvarier får en tildels voldsom algeoppblomstring i starten. Det skjer nesten alltid hos meg. Noen uker med mye alger, så stabiliserer akvariet seg og algene fordufter. Jeg bare passer på vannbyttene og har ikke lyset på mer enn 10 timer i døgnet.
Ikke for mye fòring heller.
Så det du må være nøye på nå fremover, er vedlikehold. Hopp ikke over noen vannbytter, men vær nøye på å ta minst en gang pr uke, og 30% av vannvolumet hver gang. Orker du, tar du to ganger pr uke. Nytt, rent vann holder overskuddsnæringen i akvarievannet nede, og algene får mindre å leve av.
Du vil sannsynligvis bli kvitt det, hvis du passer på å ikke overfòre, og å være nøye med vannbyttene. Er det alger på glasset, noe som er ekstra skjemmende, kan du fjerne dem med en algeskrape med jevne mellomrom.
Ikke ty til kjemikalier og midler for dette. Det er helt normalt å ha et forbigående algeproblem, spesielt i starten. Og siden karet bare har vært oppe og gå et par-tre mnd, så er det ikke uvanlig det du opplever nå - vær tålmodig og bruk rent vann, ikke kjemiske midler
I så fall er det nok "helt i rute", mange nyetablerte akvarier får en tildels voldsom algeoppblomstring i starten. Det skjer nesten alltid hos meg. Noen uker med mye alger, så stabiliserer akvariet seg og algene fordufter. Jeg bare passer på vannbyttene og har ikke lyset på mer enn 10 timer i døgnet.
Ikke for mye fòring heller.
Så det du må være nøye på nå fremover, er vedlikehold. Hopp ikke over noen vannbytter, men vær nøye på å ta minst en gang pr uke, og 30% av vannvolumet hver gang. Orker du, tar du to ganger pr uke. Nytt, rent vann holder overskuddsnæringen i akvarievannet nede, og algene får mindre å leve av.
Du vil sannsynligvis bli kvitt det, hvis du passer på å ikke overfòre, og å være nøye med vannbyttene. Er det alger på glasset, noe som er ekstra skjemmende, kan du fjerne dem med en algeskrape med jevne mellomrom.
Ikke ty til kjemikalier og midler for dette. Det er helt normalt å ha et forbigående algeproblem, spesielt i starten. Og siden karet bare har vært oppe og gå et par-tre mnd, så er det ikke uvanlig det du opplever nå - vær tålmodig og bruk rent vann, ikke kjemiske midler
Postet 29.08.07 kl 18:49
Endret: 29.08.07 kl 18:50
mona oEr det 540 literen du kjøpte i juni som er algebegrodd du mener? Du skriver om det i profilen din. I så fall er det nok "helt i rute", mange nyetablerte akvarier får en tildels voldsom algeoppblomstring i starten. Det skjer nesten alltid hos meg. Noen uker med mye alger, så stabiliserer akvariet seg og algene fordufter. Jeg bare passer på vannbyttene og har ikke lyset på mer enn 10 timer i døgnet. Ikke for mye fòring heller. Så det du må være nøye på nå fremover, er vedlikehold. Hopp ikke over noen vannbytter, men vær nøye på å ta minst en gang pr uke, og 30% av vannvolumet hver gang. Orker du, tar du to ganger pr uke. Nytt, rent vann holder overskuddsnæringen i akvarievannet nede, og algene får mindre å leve av. Du vil sannsynligvis bli kvitt det, hvis du passer på å ikke overfòre, og å være nøye med vannbyttene. Er det alger på glasset, noe som er ekstra skjemmende, kan du fjerne dem med en algeskrape med jevne mellomrom. Ikke ty til kjemikalier og midler for dette. Det er helt normalt å ha et forbigående algeproblem, spesielt i starten. Og siden karet bare har vært oppe og gå et par-tre mnd, så er det ikke uvanlig det du opplever nå - vær tålmodig og bruk rent vann, ikke kjemiske midler:-)
Takk for fint svar.
Jeg har nok vært litt slapp med vannbytte. Vil helt sikke si hvor mange ganger jeg har gjort det etter at jeg startet det opp.
Skal ta meg selv i nakkeskinnet og skifte det oftere.
Postet 29.08.07 kl 18:59
Postet 30.08.07 kl 22:35
Postet 30.08.07 kl 22:42
Postet 30.08.07 kl 22:47
Postet 30.08.07 kl 22:50
Postet 30.08.07 kl 22:52
hehe...Sliter litt med alger jeg å. Har for lite...
Ønsker at alt av stener og dekor skal være grønt. Og det tar vist litt tid ser det ut til.
Men viss du ikke vil ha alger kan det være til hjelp å begrense lystilgangen til maks 10 timer pr døgn. Det vil også si naturlig lys.Altså pass på at karet ikke står i solsteika. Grønn nitratsvamp kan også fjerne en del av livsgrunnlaget for algene, men også for eventuelle planter.
Ønsker at alt av stener og dekor skal være grønt. Og det tar vist litt tid ser det ut til.
Men viss du ikke vil ha alger kan det være til hjelp å begrense lystilgangen til maks 10 timer pr døgn. Det vil også si naturlig lys.Altså pass på at karet ikke står i solsteika. Grønn nitratsvamp kan også fjerne en del av livsgrunnlaget for algene, men også for eventuelle planter.
Postet 30.08.07 kl 23:45
BGA alger?
Har du lest artikkelen http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693 om alger?
Kan det være BGA alger (eller skal en si bakterier) du har?
Rimer veldig med beskrivelsen "tatt litt av..:"
SAE hjelper ikke på BGA alger. Skal det bekjempes med invånere, så må en ha Eplesnegler eller platy. (Eplesnegler av egen erfaring, platy er beskrevt i en artikkel på forumet her)
Andre metoder:
* Total mørklegging i en uke.
* Plukke ut så mye alger du får till, dernest hyppige vannbytter (For å redusere næringsinnholdet i vannet) og la være å fore 1-2 uker. (Friske voksne fisk tåler 2 uker uten for i et innkjørt akvarium, egen og andres erfaring på dette..)
Vær obs på at tilbakefaller ofte kommer.. Juster formengden ned og kryss "finnene"..
Kan det være BGA alger (eller skal en si bakterier) du har?
Rimer veldig med beskrivelsen "tatt litt av..:"
SAE hjelper ikke på BGA alger. Skal det bekjempes med invånere, så må en ha Eplesnegler eller platy. (Eplesnegler av egen erfaring, platy er beskrevt i en artikkel på forumet her)
Andre metoder:
* Total mørklegging i en uke.
* Plukke ut så mye alger du får till, dernest hyppige vannbytter (For å redusere næringsinnholdet i vannet) og la være å fore 1-2 uker. (Friske voksne fisk tåler 2 uker uten for i et innkjørt akvarium, egen og andres erfaring på dette..)
Vær obs på at tilbakefaller ofte kommer.. Juster formengden ned og kryss "finnene"..
Postet 31.08.07 kl 09:52
Endret: 31.08.07 kl 09:52
GunnarOHar du lest artikkelen http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693 om alger? Kan det være BGA alger (eller skal en si bakterier) du har? Rimer veldig med beskrivelsen "tatt litt av..:" SAE hjelper ikke på BGA alger. Skal det bekjempes med invånere, så må en ha Eplesnegler eller platy. (Eplesnegler av egen erfaring, platy er beskrevt i en artikkel på forumet her) Andre metoder: * Total mørklegging i en uke. * Plukke ut så mye alger du får till, dernest hyppige vannbytter (For å redusere næringsinnholdet i vannet) og la være å fore 1-2 uker. (Friske voksne fisk tåler 2 uker uten for i et innkjørt akvarium, egen og andres erfaring på dette..) Vær obs på at tilbakefaller ofte kommer.. Juster formengden ned og kryss "finnene"..
Tror rett og slett jeg må ta meg tid til lese gjennom den artikkelen.
Takk for gode tips =)
Postet 31.08.07 kl 16:29
Postet 31.08.07 kl 17:34
Inaktiv bruker

Jeg mater vanligvis bare en gang om dag så lenge det ikke er yngel som er på oppforing.. Så har jeg en dag i uken hvor jeg ikke mater.
Postet 31.08.07 kl 17:49
Jeg fortsetter mitt "Litt-mindre-grønt-akvarium" prosjekt.
Jeg har nå begynt å mate fiskene mindre. Kjøpte noen nye fisker i dag og jeg ble sittende en stund for å observere litt. Da så jeg at det var flere fisker som jagde hverandre. Fisker gjør vel slikt innimellom men synes det var mye av det. Kan dette være et resultat av at fiskene er sultne?
Jeg har nå begynt å mate fiskene mindre. Kjøpte noen nye fisker i dag og jeg ble sittende en stund for å observere litt. Da så jeg at det var flere fisker som jagde hverandre. Fisker gjør vel slikt innimellom men synes det var mye av det. Kan dette være et resultat av at fiskene er sultne?
Postet 04.09.07 kl 17:01