Stooort algeproblem!

Nå er det heldigvis ikke hos meg,men hos en kamerat av meg.
Var innom der i dag,og jeg så ikke gjennom frontglasset for alger!
Mest brunt,men noe grønt også.På bakveggen var det et tykt grønt lag,så egentlig mer ut som mugg enn alger!På glasset tror jeg det er brunalger/kiselalger.

Karet han har er 112 liter,med fluval 3.
Ca 20 kardinaltetra,7-8 corydoras,3 regnbuefisk,og 4 otto.Ottoene kjøpte jeg til han i dag.

Skal dra bortom han snart med slamsuger,tester og filtervatt for å pusse dem vekk og skifte 50 % av vannet tenkte jeg.

Han har satt inn en bil han kjøpte i en akvarieforretning,er det mulig at den fremkaller dette? Jeg mistenker at han har skyhøy ph;vil ikke det fremkalle alger? (mulig jeg tar feil her)
Da har vi skiftet 50 % av vannet,skrubbet alger og planter,fjernet bilen og slamsugd bunnen.Reduserer lysmengden til 6 timer pr dag.Håper dette ordner seg,for det så skikkelig groteskt ut.
Skulle legge ut bilde fra mobilen her,men finner ikke kabelen
Det høres rett å slett ut som karet er noe vanstelt, og med til nå total mangel på noe som beiter på algene.
Om da i tillegg det er lite planter i karet som forbruker næring, og lysmengden er feil, får en fort en slik udelikat algesuppe...

Du får ikke denne karen til å melde seg inn her på AF, er lettere å kunne høre om rutiner etc rett fra den det gjelder
Han kommer nok som medlem her
Jeg rensket hjemme og satte inn hornblad,sessiflora og en hurtigvoksende til.Mulig jeg løper bortover med 3 ancistrus.
Hva nå da?Bør det rette på seg?Jeg anbefalte(uten ekspertisehjelp,hehe) å skifte litt vann hver dag for å få bukt med flest mulig algesporer,og om det ikke hjelper,så kan han vel mørklegge karet.

Men det var tøft å se hvordan ottoène hadde jobbet på noen timer,det var den stripa langs glasset
Dersom forholdene for algene blir dårligere, som de nå gjør med redusert lys, noen som eter av de, og fjerning av næringsstoffer i vannet ved hjelp av vannbytter og planter, så bør dette rette seg i løpet av ganske kort tid.

Det er utrolig hvor fort en alge kan komme - og resignere
Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap