Steiner med alger på..

Har noen steiner som er grønne av alger. Disse er ikke ibruk idag, men skal inn i et malawikar.
Lurer på hvordan jeg får fjernet dette grønne på steinene. Det kom fra et kar som var nedgrodd med alger og har prøvd å skrubbe, men de er fremdeles grønne.

Takker for svar.

Mvh Linka
Du får de neppe fri for alger med mindre du sliper disse av. Og da er steinene skjeldent spesielt pene...

Det er to ting du kan forsøke, selv om begge er ett skudd i blinde:
1. Kok steinene en halvtimes tid, skrubb deretter med en hard børste.
2. Legg steinene i bløtt over natta i ren klorin. Dette kan fjerne algene, men jeg er for å si det rett ut skeptisk.

Er steinene stygge, er det vel ikke verdens undergang å lempe de i grøfta, for så å finne seg noen nye Stein har vi mer enn nok av her i landet
Takker for svar Frank. At de er stygge bekymrer meg ikke, men er redd for at algene vil blomstre opp og at eventuelle sykdommer vil bli overført i det nye karet.

Overlever bakterier 4 uker i tørken ??

Mvh Linka
Linka
Overlever bakterier 4 uker i tørken ??
Nei, verken alger eller bakterier overlever 4 ukers tørke. Desverre kan de danne sorer, som blomstrer opp når levevilkårene er tilstede igjen.

Et klorinbad skulle ta knekken på dette både fort og effektivt
Takker Frank. Ikke for å virke dum, men hva gjør jeg etter klorinbadet ?? Kan vel ikke være bra for fisken dette ?? Kokes steinene eller bare skylles.. (blond under det brune håret serru )

Mvh Linka
Skyll steinene under rennende vann, så er de klare til bruk
Thanks, du er en engel Frank.
Hvis steinene ikke er porøse så går nok klorbad bra. Har selv brukt dette på steiner og andre ting uten problemer. En runde i stekovnen på 225 grader vil ikke alger og andre eventuelle organismer sette pris på.
Mange gode tips. Skal prøve de før jeg putter steinene i karet

Mvh Linka
Kjetil L
En runde i stekovnen på 225 grader vil ikke alger og andre eventuelle organismer sette pris på.
Er jo ogås ett alternativ om svigermor kommer på besøk

Lar du steinene ligge å kjøles i ovnen, eller tar du de rett ut? Har flere enn en gang opplevd eksploderende stein, når de går for fort fra varmt til kaldt (hvor varmt, det skal jeg ikke si. Varmt nok i alle fall)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap