Hvite tråder og brunt på blader, alger?

Hei,

Har for ca. 1.5 uke siden kjøpt noen sverdplanter og 1 Bacopa monnieri II.
Legger nå merke til noen hvite tråder på disse samt et brunaktig belegg. Regner med at det brune er brunalger? men hva er de hvite trådene? Er det også alger?

Legger ved bilder.

/Lars
Ser ut som litt fuzzalger, grønnalger og trådalger. Pleier ikke å lage for store problemer. Siamesiske algespisere og reker tar det.
Takk for svar Kjetil.

Har slitt litt med dårlig plante vekst i det siste og har målt jernet i kranvannet og akvariet til 0 så jeg tilsatte litt jern i form av tabletter, kanskje det fremprovoserte dette..

Ser i dag at bakveggen begynner å bli godt dekket med grønnalger og ancistrusen min jobber som bare det. Har også noen Corydoras julii som flyr opp og ned veggene så jeg innbiller meg at de suger alger også selv om jeg trodde disse ikke var algespisere?

Får gå til innkjøp av noen SAE, syns disse er ganske pene jeg så de får nok fast bopell ikke bare arbeidstillatelse

For å bekjempe disse algene, er det lurt å ikke bruke flytende plantenæring, men kun noe i grusen? Har en annen tråd her inne hvor jeg diskuterte nøyaktigheten av jbl nitrattest som måler mitt nitratnivå til 0 i begge kar og alle planter sliter.
Min erfaring er at plantene trenger litt tid til å omstille seg til økt næringstilgang og i mellomtiden vil algene forsyne seg. Jeg anbefaler å vente ihvertfall en måneds tid før du eventuelt reduserer mengde gjødsel. For lite gjødsel er like ille for da stagnerer planteveksten og algene kan igjen få gode forhold.

Hvis du har bare nyinnsatte planter og/eller veldig saktevoksende planter ville jeg brukt halv dose. Gjødseltabletter anbefales til planter med stort rotsystem som feks sverdplanter, mens mange andre, feks stengelplanter, tar den meste av næringa fra vannet.

Jeg anbefaler deg å sette inn noen hurtigvoksende planter, feks Hygrophila eller vannpest, til algeveksten har stagnert og dine andre nyinnkjøpte har begynt å vokse skikkelig. I tillegg vær konsekvent med gjødselmengde slik at plantene kan tilpasse veksten til en stabil mengde næring.

Litt alger vil det alltid være og da er det jo greit med noen algespisere som SAE. Coryene forsyner seg nok ikke med alger dessverre. Dette med å svømme opp og ned langs veggene er vanlig oppførsel på disse
Da opprettholder jeg litt gjødsling fremover. Det var bare de 2 jeg satte inn bilde av som var nyinnkjøpt (siden de andre døde helt) og som algene kom på og spredte seg. Er en del andre planter der også, mesteparten sverdplanter som vokser, men de ser ikke helt bra ut med tiden de heller.

Har satt inn noen røde planter (Alternanthera reineckii) for en stund siden og de trives som bare det. Disse skulle jo være "vanskelige"...

Fikk tak i noen SAE idag var en kamerat (så jeg er sikre på at de er friske)
Satte de inn og de begynte å jobbe med en gang (se bilde)
Ikke noe i veien for å klippe vekk stygge blad på sverdplantene. Trives de så kommer de med nye ganske fort. En finner etterhvert ut hvilke planter som en får til og hvilke som er vanskelige. Noen som regnes som vanskelig kan trives godt så lenge de får stå i midten av karet der det er mest lys. Anbefaler uansett at en har noen hurtigvoksende som kan ta unna overskuddsnæring hvis en plages litt med alger.

Kjempefint at du har fått tak i "arbeidsfolk" Forresten så syntes jeg ikke det var så ille mye alger på plantene på bildet
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap