Nå har jeg i lengre tid hatt et seriøst algeproblem med 60 literen min. Jeg har vært frustrert, sint, lei meg, og i det hele tatt. Men nå har alt dette lagt seg, og jeg er i kamphumør...jeg skal komme til bunns i dette her...ikke søren om noen alger skal få ta knekken på meg... *sta*
Forløpet så langt:
Jeg hadde noen platy i karet, men disse ble flyttet til et annet kar, og palettparet mitt fikk overta plassen. Disse hadde gått i 180 literen, ynglet masse, men mistet all yngel til sultne medbeboere.
Vel, noen små uker går. Palettene trives, og yngelen kommer. Jeg lar karet stå i ro i denne tiden, noe som resulterer i masse alger på glasset. Karet står litt utsatt for lys utefra, så jevnlig algeskraping er i grunn et must. Snakker da "vanlige" grønnalger på glasset.
Så forsvinner all yngel, og jeg tar karet en runde med både vannskift og algeskraping. Resultatet er et rent og pent kar. Enn så lenge...
Kun få dager etter denne rengjøringen, så ser jeg de første antydningene til BGA. Har hatt det før, i 180 literen, og jeg aner jeg går problemer i møte.
Noen dager etter, så er bunn, steiner, røtter og planter dekt av denne blågrønne gugga.
Jeg tar et vannskifte, og suger opp det jeg kan se, men få dager etter ser det like ille ut igjen...
I denne perioden forer jeg minimalt, og vannkvaliteten er, i følge min butikk,bra.
Da jeg hadde BGA i 180 literen, så fikk jeg også hvite prikker i karet. Medisinerte mot dette, og oppdaget at BGA også forsvant. Desperat som jeg begynte å bli, så tok jeg sjansen på et behandlingsrunde nå også, selv om ingen var syke, men det var bortkastet...BGA forsvant ikke...
Så leser jeg meg frem til at mørklegging er et forsøk verdt. Jeg surrer karet inn i avispapir, og slik står det en uke. Resultatet så bra ut. Ikke tegn til gugga, og jeg smilte fornøyd. Jeg vant...
Men det gikk bare noen dager, så var det på plass igjen... Og nå var jeg LEI...så da det på nytt var fullt av BGA oppi der, så tømte jeg hele karet. Jeg kokte alt som kunne kokes, og kastet resten. Karet ble grundig vasket, og fiskene fikk et nytt hjem. Brukte vann fra det andre karet da jeg fylte opp.
Og palettene så ut til å trives. De var i lek så snart de kom oppi igjen, og yngelen kom etter få dager.
Etter et par uker, så ser jeg at brunalgene begynner å komme. Jaja, ikke verre enn det, tenker jeg, og skraper det vekk uten å bekymre meg.
Men så feil kan man ta...noen dager etter ser jeg igjen at det begynner å danne seg et blågrønnt teppe her og der... Jeg kjenner fortvilelsen komme, og jeg kjenner lystet til å tømme hele rukelet i do, komme. Hva er dette da...
Nå er jeg da altså i kamphumør. Jeg SKAL komme til bunns i dette. Ikke bare skal jeg bli kvitt møkka, jeg skal også finne ut hvorfor det kom. Men jeg stanger hue litt i veggen her, for jeg har rett og slett ikke peiling. Ikke en teori med hold i, har jeg heller...
Det jeg vet er at karet er bosatt av to paletter, to mini-ancistrus, og to pansermaller. Det er middels beplantet, og dekorert med ekte røtter og steiner, samt en kunstig hule. Bunnsanden er svart. Vannkvaliteten er bra, og har så langt jeg vet, vært det hele veien. Tviler på at det er noe med springvannet vårt, siden de to andre karene får vann fra samme kilde, og er algefrie.
Så hvor begynner jeg, hva gjør jeg...?