Alger/uklart

Jeg har overtatt et hus med et stort akvarie ca. 1400 liter.

Dette er integrert mellom stue og kjøkken. Akvarie kan ses på fra begge sider, men er ca. 120 cm dypt fra stuesiden og 60 cm fra kjøkken siden. problemet er at det er mye alger i vannet, kan nesten ikke se gjennom det. Det er og veldig utsatt for lys med store vindusflater spesielt fra stuen.

Jeg vil gjerne ordne dette, men er usikker på hva jeg bør gjøre?

Er det noen her som har gode råd

mvh
Axel
Alger kommer gjerne når det er for mye av ett eller flere av næringselementene disse og planter kan nyttegjøre seg av, i vannet.
Med næringselementer menes mikro og makronæring, lys og Co2.

Ofte er det tilstrekkelig å sette inn en del planter som forbruker overskudd av mikronæring, makronæring og Co2. Men om det er for mye\ feil lys, er det dette som må endres for å bli kvitt problemet.
Sørg for at lyset i karet er riktig, vanlige rør kjøpt i vanlig butikk er ikke egnet. Er det for mye sollys (pris deg lykkelig over sola da :p), skjerm karet for dette med å stenge sola ute.
Ha også styring på lyset, slik at akvarielyset ikke er på i for mange timer i døgnet.

Hjelper ikke noe av dette, kan ett UV-filter være veien å gå. Dette filteret, eller sterilisatoren som det egentlig er, ødelegger blandt annet algesporende og svevealger, slik at de ikke kan formere seg videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap