algevekst

har et stort problem med alger i malawi karet mitt, for en mnd siden kjøpte jeg ca 60 kg med tailanske kalk steiner. de blir helt grønne av et algeteppe etter få dager, jeg skrubber det vekk hver uke men kommer like fort tilbake.. har en plecostomus og en gibiceps der men de tar det ikke. lurer på om jeg har for mye lys 2ganger 39w, t5 rør. reef white 1500 til 250 liter, 9timer på om dagen...
Å bumpe ett innlegg etter 2-3 timer er ikke nødvendig, Mons Det er alltids noen som ser innlegget likevel.

Hvorfor du har algeproblemer, er ikke alltid like lett å finne ut av. Men her er det slik jeg ser det en del potensielle grunner:
Du har ganske mye lys, 78W T5 på 250L vann, det vil oftest resultere i nettopp alger om en ikke har andre planter som tar seg av næringen i karet.
Etter "gamlemåten" å regne lys pr liter vann, har du tett på 0,5W pr L.

I tillegg kan det meget godt hende at du har mye No3 og Po4 i vannet. Er noen av disse målt?

Løsningen er trolig å bytte mer vann pr uke, samt redusere lysmengden en del. Kan du kjøre med kun ett lys tent, eller må begge være tent samtidig? Har du reflektore, vil det å fjerne disse hjelpe godt på det også.
nei har ikke de testene, er det viktig å sjekke nitrat? po4 vet jeg ikke hva er... men flink til å teste nitrit da he he. også har jeg ikke hatt planter i det karet ennda, men dyrego fikk inn vallisneria planter jeg har bestilt på lørdag, så i morgen blir det litt grønt i karet. jeg må ha begge lysrøra på eller så går det ikke, hjelper det å kansje bytte til grolux rør og, ser ikke ut som de lyser så mye som reef white...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap