KH, pH, co2 og penselalger

Jeg har altid hatt penselalger i karet mitt (222l)
Akseptable mengder i flere år, men for ca. 1uke siden justerte jeg
KH opp fra ca.0 - 5, med natron.
pH ned fra 7,5 - 6,8 med DIY CO2.
Fe fra 0,1 mg/l - 0,25 mg/l ved hjelp av utblandet (oppløst) Ferrogan krystaller.
Alt dette justerte jeg gradvis over 3 dager.
GH i karet ligger på 7.
Jeg bruker Tropica Aquacare 15ml. i uka.

Nå kan jeg formelig se at veksten på penselalgene skyter fart og di fester seg over alt. Spesielt på planter som Anubias.

Jeg har endel hurtivoksende planter som Limnophila Sessiliflora og Vallisneria
som skulle ta seg av overskuddet av næring. (Håpet jeg)

I tillegg har jeg Cryptocoryne Wendtii ,Cr. Beckettii og Jawabregne.

Av lys har jeg 3 x 30W T8 m/ 3 reflektorer.

Jeg hadde tenkt å prøve meg på noen mer krevende planter, derfor startet jeg prosjektet med co2 og just. av KH og jern.
Men når resultatet blir oppblomstring av penselalger mister man litt "piffen"

Er det noen som ser at jeg har gjort noe galt, og kan komme med råd ?

Har noen opplevd det samme ?
Du vil iallefall få algeeksplosjon dersom du har ubalanse mellom næringsstooffene... Har du dråpetester på nitrat, jern og fosfor?

Bruker du annen microgjødsel? Hvis ikke, så har du kanskje årsaken der.

Hvilket slag lysrør bruker du?
Sliter med disse j.... algene selv. Ting du definitivt ikke vil ha i et kar med penselalge problemer:

Mye ekstra CO2 i vannet.
Overflødig jern, fosfor eller kobber fra f.eks. plantenæring.
For mye nitrat.
Utblås på filteret over store deler av karet.
Lav pH

Du har nok brutt et par av disse på disse dagene da
Jeg har ikke dråpetest på fosfor, men nitrattesten viste 12,5mg/l
og Fe viser nå merkelig nok under 0,1mg/l. Den har sunket fra 0,25mg/l
på 2 døgn.?

Jeg gravde ned litt Tetra InitialSticks for 1uke siden.

1 rør Aquaglo (bak)
1 rør Sera Tropic Sun 4700K (midtten)
1 rør Sera Brilliant Daylight 6000K (forran)
Jeg mener CO2 ligger på ca 15-20mg/l ut ifra KH / pH målingene.
Jernet har forsvunnet på 2 dager.
Fosfor får jeg ikke målt.
Utblås ligger på bunnen langs ene kortsiden og blåser rett oppover (Eheim 2026)
pH 6,8 - 7
Om jernet har forsvunnet fordi penselalgene har kost seg med det vet ikke jeg Men jeg kommer muligens til å prøve denne metoden når jeg restarter karet mitt snart:

Doseringen er nok nøye for å ikke miste fisker her, men jeg kommer til å flytte dem først.
Jeg får ikke fram siden du viser til biXen.
Ja, kanskje det er "penslene" som har knasket i seg alt jernet.

Er det noen andre som har erfaring med jern tilsatt på denne måten?
Hmm. Linken og siden fungerer ihvertfall her enda.
Derrr,kom den!
Interesant, dette skal jeg studere litt nærmere.
Takk for den biXen.

Jeg håper på flere synspunkter og råd fra andre på forumet også.
Da er det vel "løp og kjøp", komme seg til et apotek og høste inn hydrogen peroxid itilfelle. Noe som vet om det heter dette på/i norge også?
Lars Odland
Da er det vel "løp og kjøp", komme seg til et apotek og høste inn hydrogen peroxid itilfelle. Noe som vet om det heter dette på/i norge også?


På et apotek vil de nok forstå det navnet. Har sett at dette kan brukes til å gi ekstra oksygen i vann ved transport av fisk også. Men vet ikke noe mer inngående om dette.

Se forøvrig her for info om H2O2
Er ikke så stø i engelsk jeg da, men skal forsøke å slite meg igjennom det.
Virker som dette er ganske drastisk. Jeg har bl.a 2 store røtter som er helt overgrodd av anubias og jawabregne. Hele greia er infisert med disse algene.
Jajahh..
Viktigste å få med seg er formelen, må ikke bruke for mye. Så fører det jo til en viss plantedød, og fiskedød i verste fall, men han første som brukte det fikk ikke det.
Ok, takk for innformasjonen biXen.
Kan du holde meg / oss andre innformert om du kommer igang med dette i nærmeste framtid. Kan jo hende jeg går på med krum hals selv over hælga.
Vi får se.

Kan noen svare meg på om det er lurt å heve jerninnholdet igjenn, etter som det forsvant?

Ok å bruke Ferrogan krystaller oppløst i vann?
Det skal jeg gjøre. Blir sikkert helga neste uke eller noe sånt før jeg gjør det, regner med å ha alt jeg trenger til å restarte karet da. Imens får andre si fra hvis dere prøver det
Da har jeg fått tak i dette vidunderstoffet og har hatt det oppi karet (uten fisk). Resultatet tar jo en dag og to, men har brukt litt mildere blanding enn mine kilder, så det gjenstår å se. Har penselalger både på glass og noen planter, så vi får se hva resultatet blir, I'll keep you posted
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap