Alge-problemer

Hei. Er kinda helt ny her på forumet, så ikke drep meg om jeg poster dette feil :P
Har et 80-liters (tror jeg) akvarium med litt diverse fisker i, bl.a. en gigantisk algespiser.. Men problemet er, at den spiser bare fiskemat.. Dermed er det ingen som spiser algene som havner på glasset. Og det ser på en måte ikke spess pent ut. Blir grønt innen en mnd siden forrige fullvask.. Er det noe jeg kan gjøre for å slippe dette? Noe jeg kan ha i vannet? Har ofc. filter og pumpe da :P

Mvh
Per
en enorm hvor stor er det?

ville satt in ei gruppe med små algespisere som otto sae eller lignende. eller et par ancistrus
PK
Hei. Er kinda helt ny her på forumet, så ikke drep meg om jeg poster dette feil :P Har et 80-liters (tror jeg) akvarium med litt diverse fisker i, bl.a. en gigantisk algespiser.. Men problemet er, at den spiser bare fiskemat.. Dermed er det ingen som spiser algene som havner på glasset. Og det ser på en måte ikke spess pent ut. Blir grønt innen en mnd siden forrige fullvask.. Er det noe jeg kan gjøre for å slippe dette? Noe jeg kan ha i vannet? Har ofc. filter og pumpe da :P Mvh Per
hva med eplesnegler? de er ypperlige algespisere og renholdsarbeidere generelt.
Altså, har null peil her :P Han er liek så stor:
[External Image]
Men, han har null interesse av alger, hann foretrekker vanlig fiskemat.. Han svømmer på ryggen og sluker i seg mat i stedet for å sitte på veggen og spise alger.. Eller, det hender faktisk innimellom at han spiser alger også, men det er et sjeldent syn..
Ah! Gibbier kan bli late med alderen, ja.
Noe som kan hjelpe mot algevekst, er å ha hurtigvoksende planter.
PK
Altså, har null peil her :P Han er liek så stor: Men, han har null interesse av alger, hann foretrekker vanlig fiskemat.. Han svømmer på ryggen og sluker i seg mat i stedet for å sitte på veggen og spise alger.. Eller, det hender faktisk innimellom at han spiser alger også, men det er et sjeldent syn..
Ser ut som en gibbiceps, du kan vel si sånn ca i cm det er vel ikke vanskelig. Den er som oftest nattaktiv og mulig den ikke trives så godt i så lite kar. Den blir veldig stor vettu og bør ha min 500 liter for å vokse i. Jeg ville heller satset på ansistrus som algespiser for de blir ikke så store pluss eplesnegler. Siamesisk algespiser er også gode algespisere og de bør du ha min 5 stk av for de er stimfisk men de blir også veldig store etterhvert.. Du kan søke på basene her inne å se på de ulike sortene som fins til et 80 liters kar. Du bør ihvertfall omplassere gibbicepsen hvis det er det.
I artikkelsamlingen er det hele 3 artikler om alger. Her finner du flere gode tips
jeg hadde sattset på Ancistrus,forde de er i full fart hele tiden (hyperaktive)
Hvis du er i tvil om størrelsen på akvariet er det bare å bruke denne formelen: Lengde x Bredde x Høyde og deler på 1000.
feks 100 x 50 x 50 / 1000= 250 liter
PK
Blir grønt innen en mnd siden forrige fullvask.. Er det noe jeg kan gjøre for å slippe dette? Noe jeg kan ha i vannet? Har ofc. filter og pumpe da :P


En måned siden forrige "fullvask"....?
Jeg er veldig spent, kunne du forklare hva du gjør når du gir akvariet en "fullvask"?

Hvor ofte bytter du vann i akvariet?

PS!
Jeg synes ikke algefjerning en gang i måneden er noe å klage over.
Er nok en gibbiceps, ja.
"Fullvask" aka vaske alt (bortsett ifra fiskene :P)
Prøver å bytte vann en gang pr. mnd. Er det veldig feil?
PK
"Fullvask" aka vaske alt (bortsett ifra fiskene :P) Prøver å bytte vann en gang pr. mnd. Er det veldig feil?

Tar du ut alt og vasker det?? Det er da ikke nødvendig med et akvarium!

Vannbytter gjør man en gang i uken, ca 25-30% av vannvolumet.
Gjør man det sjeldnere, så får man lett alger.... som du har merket.
Overskuddsnæring og møkk i vannet gir flotte levevilkår for alger, samt dårligere miljø for fiskene.
En gang i måneden er for sjelden. Altfor sjelden!

Dette er ganske sikkert grunnen til at du plages med alger.
Du bør helst ta ca 30% vannbytte i uka. Kan ofte gå bra anhver uke også, men hver uke er best.
Hmm.. Ok, da skal jeg bytte vann oftere! Vasker når jeg ser det trengs
Du vil nok oppleve at algeveksten går betraktelig ned når du begynner å skifte vann oftere og jevnlig
Mange har en fast dag i uka de setter av litt tid til akvariestell. Gjerne i helgen når man har fri. For eksempel er søndag en dag for stell av akvarier hos mange. Selv bruker jeg lørdagene til dette.
Det er mye lettere å huske når det er en fast ukedag.
Da skal jeg sette av litt mer tid til akvariestell, jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap