Algegrodd kar, trenger hjelp til å løse dette.

Hei.
Har et 60l akvarium som er ned grodd av grønne alger, og alt nede i det er nesten bare død og elendighet.Har sånne dråpe tester men syntes de er litt vanskelige. Jeg kom ihvertfall frem til:
PH: 7.5
GH: 1:3
NO2:0,05

Hva skal jeg gjøre for og fikse dette?

Inaktiv bruker
Har du algespisere da?
En ancistrus eller en stim med ottoer vil hjelpe?
kjøpe imorgen, men hvordan var de vann verdiene?
Finnes det noe enklere og sikker måte og teste vannet?

Her er en artikkel om alger hvis du ikke allerede har lest den da.

Så vidt jeg vet så gir dråpetester det mest pålitelige resultatet. Ser ut som du muligens har en anelse nitrit. Jeg vet ikke hvordan skalaen er på testen din, men nitrit skal helst være på null. Gh-verdien skjønte jeg ikke helt, er det 3 det betyr? I såfall er det noenlunde normalt og også ph-verdien er ok, litt avhengig av hvilke fisker du holder.

Når det gjelder alger så er det nesten viktigere å teste nitrat som er en betydelig næringskilde for alger. Høye nitrat-verdier kommer ofte hvis det er for mye belastning i karet, enten det gjelder mengde fisk eller mye fôr. Hvis det er det som er problemet her så er den enkleste løsningen å skifte vann oftere for å fjerne en del av den overflødige nitraten og eventuelt redusere på bestanden og/eller fôre mindre. Hurtigvoksende planter kan også hjelpe på, i og med at de forbruker en del nitrat som næring.

Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap