Hjelp, jeg drukner i alger!

Har 2 tanganyika kar hvor jeg sliter med store algeproblemer. Har ikke så mye erfaring med kar med lite planter og høy ph, har et med amazonas biotop hvor det knapt finnes alger.

Tror ikke jeg forer for mye
Bytter vann 2 ggr i uka
Målt nitrat etter å ha vært bortreist, dvs. 1 uke siden vannbytte - ca. 5
12 lystimer, skrudd ned til 10 nå

Hva annet kan jeg gjøre for å holde algene i sjakk? Det går 2 små ancistruser (3 cm) og 1 pleco på ca. 10 cm i hvert akvarium.

Kanskje jeg har valgt feil lysrør? I det ene er det 2 power glo (nye) Dette er mest utsatt med belegg med brunalger. Hele forgrunnen, sanden var dekket med brunalger da jeg kom tilbake fra reise.

I det andre har jeg power glo foran og marine glo bak. Forgrunnen var dekket av brunalgebelegg og midten og bak var det grønne trådalger - i store menger. Så mye at det lå og fløt i vannskorpa og tråder over hele akvariet

Hvor mye kan jeg skru ned lystid uten at fiskene lider?
Andre tiltak jeg kan gjøre?
Feil lysrør?
De mørkere algene trives gjerne ved høye tempraturer, så du kunne kanskje forsøkt å sette ned termostaten litt. Ett annet tips er flyteplanter, de trekker opp mye næring som algene er avhengig av uten å måtte konkurrere med dem om lys og CO2.
Har ikke noe særlig kompetanse på hverken lys eller tanganyika, så der tørr jeg ikke si noe.
algeball!!! de konkurere mye om næringen til algene ,vet ikke om det funker bra men har en venn som sier de funker!
Har en mistanke om at brunalger følger med vannet,og at de kommer spesielt på våren og høsten.Lysmengen avgjør hvor mye de blomster opp.
Prøv å senke lys-tiden ned til 8-9 timer,og hvis du har tilgang til algekuler ( tåler ph opp til 8,5)og flyteplanter- f.x pistia (ph opptil 8,0) putt det i karet.Disse tåler også høy gh,så dette går fint i et tanganyika kar.
Innen 1 uke skal du merke forskjell.
Flyteplanten pistia blir raskest stor med sine blader,demper for lysmengden som kommer ned i karet og påvirker algene
Algekulen utkonkurrerer trådalgene,regner 1 kule pr 50 liter vann.
Har algekuler i det ene, det med bare brunalger - men redda dem ut i dag da de var dekket av brun guffe. Tror ikke de hjelper stort mot brunalgene i alle fall. Er 8 timer lys nok for fiskene?
Fiskene klarer seg greit med den lysmengden,men det er litt avhengig av hvilke andre planter du har.
Hvordan var algekula etter at du hadde skylt den?Det ser det ut til at den virker mot trådalgene i det ene karet.
Den har blitt litt tufs med tiden så jeg har putta den i amazonas akvariet - får være der litt og se om den kommer seg. Har ikke så mye planter. " crinumer i det ene og 2 crinum og 2 anubias nana i det andre.

Tror nok kanskje det var være forskjellige lysrør som gjør at det blir forskjellige typer alger. Har skrudd ned lystiden til 8 timer på begge nå - så får jeg se an et par dager hvordan det går.

Hva med å putte litt vasspest i akvariet - vil det hjelpe? Det ene har vært i drift nesten 2 mnd og det andre i ca. 1 mnd - så balansen er vel kanskje ikke helt stabil i noen av dem. Vasspest vil kanskje hjelpe?
ja fort voksende planter som vasspest vil nok hjelpe ja. vasspest og andre fortvoksende gjør det samma som en algekule, jeg selv har alle sammen, lite algeproblem selv men dette er nesten bare på pompa mi og bak i karet.
disse sitter så børr fast at jeg såvidt greier å ta tak og dra dem av. men hjalp mye etter algekule og vasspest.
Da blir det vasspest til helga om ikke 8 timers lys heller hjelper. Passer strengt tatt ikke så godt inn i tanganyika, men alt er bedre enn å drukne i alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap