Brunalger i gruslagene

Ja da var jeg her, i algetrådene, omsider.

Oppdaget at jeg har ett lag i med brunalger i grusen mot frontglasset. Dvs at de ligger ikke på toppen av gruslaget, men nede i gruslaget. Ser ut som ett brunt belte med dritt. Ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre med dette, forslag?

Ellers i karret er det greit, har noen hvite tråder på twisterne, mest på de bladene som er lengst opp i vannsøyla, litt grønnalger i grusen mot frontglasset, litt brun og grønnalger på bakveggen også, men langt ifra krise foreløpig.

Forer plantene med TMG, tilsetter flytende jern og DIY Co2

Vaktmesterne er 2 ancistruser og 3 SAE
Om dette i sanden ikke plager deg, så er det ikkenoe å bry seg om, du har planter i akvariet. Disse vil bruke grumset som næring. Har du ikke planter der, kan du stikke en slamsugerklokke et stykke ned i grusen for å rense.

Sandsnegler, renser sanden veldig fort, men disse anbefaler ikke jeg til noen, da jeg regner de som pestsnegler. De formerer seg eksplosivt, og kan komme opp over sanden i stort antall.

Eplesnegler gjør også en god jobb. Om ikke disse blir overforet så vil de grave seg et stykke ned(ca 1cm) i grusen\sanden for å finne "godsaker".

Vel, det så ut som det lå ett belte med "dritt" nede i gruslaget, jeg grov opp og gnidde vekk algene med filt. Men det er litt rart at jeg skulle få algeoppblomstring akkurat her, hadde det i det minste vært på toppen av gruslaget så hadde jeg skjønt det,

Snegler har jeg hatt i karret før, men i dag finnes det ikke en snegle igjen.

Hvis du ser på bildet så ser du hvorfor det fungerer dårlig med snegler i mitt kar Har 4 stykker...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap