Grønn vannhinne
I discus karet har jeg fått mer og mer grønn hinne på vannet, har hatt en del trådalger men etter sae kom i karet, har dette blitt borte.
Har en tro på at dette kan være noe alge greier, men hvordan skal jeg bli kvitt det.
Karet er 325 liter og jeg har AmTop 3338 og tetratec 1200 pumper. Vannverdiene er stabile.
Har en tro på at dette kan være noe alge greier, men hvordan skal jeg bli kvitt det.
Karet er 325 liter og jeg har AmTop 3338 og tetratec 1200 pumper. Vannverdiene er stabile.
Postet 10.03.08 kl 12:11
Mere bevegelser i overflaten, slik at du bryter overflatehinnen. Eventuelt et innsug fra overflaten, slik som bl a eheim har.
Postet 10.03.08 kl 12:27
Postet 10.03.08 kl 22:55
Du må sette vannutløpet slik at vannstrålene bryter overflaten dvs lage litt fossefall i karet. Det er det enkleste og billigste trikset og vil som regel hjelpe.
Hvis du av en eller annen grunn ikke ønsker bevegelse i overflaten (f.eks hvis det er et plantekar) og hvis dette er et vedvarende problem, kan du evnt bygge en overflaterenser selv. Her er oppskriften.
Jeg har prøvd ute Eheim sin dings til dette formålet (Eheim 3535 Surface suction extractor). Den var imidlertid dyr og måtte spesialbestilles, men den var utrolig effektiv. Den fjernet hinnen i løpet av et par timer. Den kobles til filterpumpen og er utstyrt med en liten av/på hendel slik at den kan skrus av når man forer. Det er jo ikke så lurt at flakfor som flyter i overflaten blir sugd inn i filter pumpen.
Problemet med overflatehinne gikk imidlertid over og jeg har ikke brukt denne dingsen på flere år. Etter min smak bør det være færrest mulig synlige dingser i et akvarium og det er alltid best å prøve å finne årsaken til at et problem oppstår og gjøre noe med denne.
Hvis du av en eller annen grunn ikke ønsker bevegelse i overflaten (f.eks hvis det er et plantekar) og hvis dette er et vedvarende problem, kan du evnt bygge en overflaterenser selv. Her er oppskriften.
Jeg har prøvd ute Eheim sin dings til dette formålet (Eheim 3535 Surface suction extractor). Den var imidlertid dyr og måtte spesialbestilles, men den var utrolig effektiv. Den fjernet hinnen i løpet av et par timer. Den kobles til filterpumpen og er utstyrt med en liten av/på hendel slik at den kan skrus av når man forer. Det er jo ikke så lurt at flakfor som flyter i overflaten blir sugd inn i filter pumpen.
Problemet med overflatehinne gikk imidlertid over og jeg har ikke brukt denne dingsen på flere år. Etter min smak bør det være færrest mulig synlige dingser i et akvarium og det er alltid best å prøve å finne årsaken til at et problem oppstår og gjøre noe med denne.
Postet 11.03.08 kl 08:15
Hmm.. Jeg har litt problemer med å få utblåsningen høyt nok opp, pga slanger og det hullet i lystoppen slangene går gjennom. Mulig det går ann å kutte slangene litt, men på den tetratec pumpen, er det slik vinkel rør konstruksjon i plastik, slik at det blir på en måte bestemt at uansett får jeg ikke endret avstand her, i tilfellet må jeg benytte meg av andre muligheter for å koble utblåsningen.
Postet 11.03.08 kl 08:58
Du kan senke vannstanden litt, slik at utblåset kommet mer i linje med vannlinja...? Da vil det jo plaske og sprute mer i overflaten, slik at overflaten blir brutt ordentlig. Iallefall senke den for en periode og se om det hjelper, mens du pønsker ut årsaken til det grønne algelaget på overflaten?
Vanligvis kommer grønn hinne på vannet av at det er et proteinlag der som er såpass næringsrikt og "tykt" at alger kan gro på det. Så tett oppunder lysrørene er dette et himmelrike for alger; masse næring og masse lys.
En enkel luftpumpe med brusestein kan også løse problemet med vanlig proteinhinne. Boblene som stiger til værs og løses opp i overflaten, vil snu og vende på overflatevannet. Hos meg fjerner det overflatehinne på noen minutter!
Hvor mange lysrør har du over akvariet, og hva slags rør er det?
Vanligvis kommer grønn hinne på vannet av at det er et proteinlag der som er såpass næringsrikt og "tykt" at alger kan gro på det. Så tett oppunder lysrørene er dette et himmelrike for alger; masse næring og masse lys.
En enkel luftpumpe med brusestein kan også løse problemet med vanlig proteinhinne. Boblene som stiger til værs og løses opp i overflaten, vil snu og vende på overflatevannet. Hos meg fjerner det overflatehinne på noen minutter!
Hvor mange lysrør har du over akvariet, og hva slags rør er det?
Postet 11.03.08 kl 09:04
mona oDu kan senke vannstanden litt, slik at utblåset kommet mer i linje med vannlinja...? Da vil det jo plaske og sprute mer i overflaten, slik at overflaten blir brutt ordentlig. Iallefall senke den for en periode og se om det hjelper, mens du pønsker ut årsaken til det grønne algelaget på overflaten? Vanligvis kommer grønn hinne på vannet av at det er et proteinlag der som er såpass næringsrikt og "tykt" at alger kan gro på det. Så tett oppunder lysrørene er dette et himmelrike for alger; masse næring og masse lys. En enkel luftpumpe med brusestein kan også løse problemet med vanlig proteinhinne. Boblene som stiger til værs og løses opp i overflaten, vil snu og vende på overflatevannet. Hos meg fjerner det overflatehinne på noen minutter! Hvor mange lysrør har du over akvariet, og hva slags rør er det?
Jeg har i dag fått satt utblået til den ene pumpen høyere opp, det virker på vannbevegelsen i overflaten, den andre pumpen står i andre enden av karet, denne kan jeg som nevnt tidligere, ikke flytte noe særlig på, uten å bytte ut noen konstruksjoner. Luftpumpe og luftestein har jeg pgså i tilegg til 40% vannskifte i dag så har det ikke hjelpet så mye. Powerhead ol hadde sikkert fungert, men da blir det nok for mye strøm for discusene.
Jeg har 4x54w T5, type lysrør står i profilen til 325 literen min. husker ikke helt i farten..... Lyset holder også vannet temlig varm, derfor genialt for meg å holde discus, da det fort blir 28-30 grader i dette karet.
Det var jo ikke sånn i karet før jeg hadde discus, men er jo rart å tro at de har noe med dette gjøre.....
Postet 11.03.08 kl 23:07
Et spennende opsett du har og det ligner veldig mye på mitt gamle oppsett som er behørlig beskrevet på hjemmesiden min. Her kan du nok finne en del tips som kan være nyttige for deg. Hjemmsiden inneholder også litt om overflatehinne.
Du har veldig god belysning og jeg antar at du derved ønkser å ha en del planter i karet. Dette er en utfordrende kombinasjon.
Når man holder discus og har temperaturer på over 28 grader, kan man veldig fort få ubalanse i karet som gir ekstreme utslag. Hvis man får algeoppblomstring kan den komme veldig fort og nærmest eksplodere. Jeg slet også lenge med grønn vannhinne og det var veldig vanskelig å bli kvitt den. Grønt vann kan også inntreffe. Med så god belysning som du har vil det faktisk være litt nødvendig å ha god plantevekst i karet for å oppnå næringsbalanse.
Hvis det er ubalanse i karet er det veldig nyttig med masse hyrtigvoksende planter som kan ta opp overskuddsnæring. Her kan nevnes for eksempel hornblad, vannpest og hygrophila polysperma.
Dersom du ikke blir kvitt problemene med grønn vannhinne skal jeg vurdere å selge min "Eheim 3535 Surface suction extractor" til en billig penge. Jeg har ikke brukt den selv på lenge. Den er som tidligere nevnt veldig effektiv, men den utgjør jo en ekstra dings i akvariet og jeg liker ikke å ha unødvendige dippedutter synlige i karet.
Du har veldig god belysning og jeg antar at du derved ønkser å ha en del planter i karet. Dette er en utfordrende kombinasjon.
Når man holder discus og har temperaturer på over 28 grader, kan man veldig fort få ubalanse i karet som gir ekstreme utslag. Hvis man får algeoppblomstring kan den komme veldig fort og nærmest eksplodere. Jeg slet også lenge med grønn vannhinne og det var veldig vanskelig å bli kvitt den. Grønt vann kan også inntreffe. Med så god belysning som du har vil det faktisk være litt nødvendig å ha god plantevekst i karet for å oppnå næringsbalanse.
Hvis det er ubalanse i karet er det veldig nyttig med masse hyrtigvoksende planter som kan ta opp overskuddsnæring. Her kan nevnes for eksempel hornblad, vannpest og hygrophila polysperma.
Dersom du ikke blir kvitt problemene med grønn vannhinne skal jeg vurdere å selge min "Eheim 3535 Surface suction extractor" til en billig penge. Jeg har ikke brukt den selv på lenge. Den er som tidligere nevnt veldig effektiv, men den utgjør jo en ekstra dings i akvariet og jeg liker ikke å ha unødvendige dippedutter synlige i karet.
Postet 12.03.08 kl 08:24
Endret: 12.03.08 kl 08:41
Postet 09.05.08 kl 19:44