Grønne prikker på vinduet

Har nå sett litt i forumet, men finner ikke noe som ligner mitt problem. Jeg sliter meg grønne prikker på glasset. du må ned i vannet og gnikke disse av og det virker ikke som algespiserene mine liker denne typen alger. Jeg renste glasset for disse prikkene den 16.mars og i dag (18 mars) er det mange prikker igjen. hvordan kan jeg få dette til å slutte?



alger kasje.
penselalger beites ikke på av noen fisk.(med unntak SAE)
det er nok en alge ja, men ikke penselalge, jeg har hatt begge deler, og dette hellboy snakker om er rett og slett bare flekker. helt flate flekker, de er også ganske runde, de er ikke så store til å begynne med, men de blir fort større. det likner på noe av det samme som ofte danner seg under lokket på karet, et grønnt hardt lag med alger, bare at dette er under vann.

lurer også på hva dette er, eller hva det kommer av...
Fôr litt mindre, så 1) blir algespiserne flinkere til å ta algene og 2) blir det færre alger. Ta hyppigere vannbytter og skrap glasset godt flere dager på rad.

Det ligger forresten ei kokosnøtthule her og venter på deg, Hellboy.
http://www.aquariumalgae.blogspot.com/

se på denne linken, jeg tror det er green dust algae. ser ikke så bra yt når den tar over hele karet... best å skrape det vekk med en gang :S
Får noe sånt jeg og, skraper de bare vekk med algeskrape eller filterwatt.
hehe ok. bare litt kjedelig å måtte skrape vekk slike annenver dag
Plussmedlem
Det hjelper også med hurtigveksande plantar i akvariet som brukar den næringa som algane ellers brukar.
Hei HellBoy.

Jeg vil anbefale deg å bruke en magnetisk algeskrape. Foreksempel en Mag-Float algemagnet. Lettvint. Og du forstyrrer fiskene dine mye mindre enn ved å stikke hånda nedi karet. Ingen riper - som du kan risikere ved enkelte algeskrapere.


mvh
Hei

Jeg har også fått noen grønne flekker på akvarietglasset, men problemet er at jeg ikke har noen algeskrape eller filtervatt for å fjerne de med og nærmeste dyrebutikk er 3 mil unna :S Er det noe annet som jeg kan bruke til å ta knekken på de?
Algeskrape av magneter lager fort riper, egenerfaring.

Enkleste er å kjøpe en 10 pakk med svamper på butiiken som koster en tier, bruker dette selv og de er heller ikke tilsatt såpe
Åja, sånne svamper har jeg faktisk!
Takk for svar
Tom Kristiansen
Algeskrape av magneter lager fort riper, egenerfaring.


I så fall har jeg en misstanke om at du har en tendens til å få skrapa nedi grusen og tar med deg no smågrus. Skrapa er vesentlig mykere enn glass, ingenting som er vesentlig mykere enn det det dras over kan lage riper.
Digi
[QUOTE=Tom Kristiansen]Algeskrape av magneter lager fort riper, egenerfaring.


I så fall har jeg en misstanke om at du har en tendens til å få skrapa nedi grusen og tar med deg no smågrus. Skrapa er vesentlig mykere enn glass, ingenting som er vesentlig mykere enn det det dras over kan lage riper.

Jeg bruker ikke magnetskraper og har ikke gjort dette på mange år. Jeg har sand så noen sandkorn har nok kommet mellom magnetene. Men hvorfor bruke dette når svamper er mye mere skånsomt og koster mindre. Fiskene dauer ikke at du romsterer litt i karet så lenge man ikke stresse dem alt for mye.
I tillegg så har jeg erfart at enkelte av disse magnetskrapene ruster av alle ting, og på et kar så blei det faktisk rustfarge på glasset som jeg ikke får bort. Etter at magneten hadde stått på det stedet en god stund.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap