Slim på røttene

har akkurat nyinnredet et rekekar med røtter fra skogen. men det har kommet masse hvit/gjennomsikktig slim eller en slags hvit alge.

hva er dette?
hvordan kan jeg bli kvitt det?
er det farlig?
hvordan kan jeg forhindre dette?
er det noen fisk som spiser det?

takk for alle svar!
Hvis røttene er litt ferske kan de få et sånt gråhvitt lag. Antar det er overskuddsnæring fra treet som gir grobunn for en slags sopp/alger. De to (mopanirøttene) jeg har hatt det på ble "rene" etter et par måneder. I det ene karet spiste eplesneglen av belegget, i det andre gjorde den det ikke. Tror det kommer av at i kar nummer to er det ungfisk, de fikk mere mat enn i det karet med bare voksne fisk.. Sneglene spiser det de kommer over, ser det ut til, men er kresne når de kan være det.

Har lest at andre gir opp å vente på at disse røttene skal bli klare, men jeg lot mine stå siden det ikke er farlig for fiskene. Mener å huske at noen fisker også spiste av dette, men siden jeg ikke har noen slike fisker festet jeg ikke med navnet. La røttene stå, spyl dem innimellom om du synes det blir for ille, men det SKAL gå over Evt ta dem ut, la dem stå i vann du bytter ofte i et par måneder, flere uker i alle fall, og ta dem så tilbake i karet. Andre metoder er koking, noe som kan være vanskelig om man ikke har kokekar store nok...
fått noe slikt på ei nyinnkjøpt rot selv.
tok den ut å vaska den, så la jeg merke til at hendene ble veldig klissete etterå. nesten som lim. kan det være kvae kanskje? konsistensen var veldig lik.
[QUOTE=graciehunter]har akkurat nyinnredet et rekekar med røtter fra skogen. men det har kommet masse hvit/gjennomsikktig slim eller en slags hvit alge.

hva er dette?
Dette er et soppbelegg.

hvordan kan jeg bli kvitt det?
Det går bort av seg selv etter en tid.

er det farlig?
Nei.

hvordan kan jeg forhindre dette?
Det kan du ikke

er det noen fisk som spiser det?
Ja, noen fisk liker dette belegget.


Spesielt red-moore røttene har en tendens til å få dette belegget. Det kan fjernes med fingrene og en hevert, og kommer ikke tilbake igjen når det først er borte. Men det tar litt tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap