Javamose eller penselalge?

Ja det er nesten så jeg lurer hva jeg har mest av? Se på dette begredelige synet da, trasige greier.
Det jeg lurer på om løpet er kjørt for denne mosen slik at det er bare å kaste, eller har den kanskje en sjanse med noen tiltak? Det er kun på mosen jeg har penselalger.

Leste at noe skrev at penselalger kommer av for dårlige vannbytter, vel jeg bytter 50 liter i uka på 180 literen. 10 timer med lys, TMG, flytende jern, TMG kapsler i bunn, CO2 og T5 belysning. Men så skal det sies at det kun mosen som har disse algene. Har flyttet den unna den værste strømmen i karet, men det ser ikke ut som angrepet vil gi seg. SAE`ene gir seg blanke, beiter heller på grønnalger.
Du kan jo ta mosen ut av karet og klore den, evt ta mosen ut og bruke hydrogenperoksyd. Med sistnevnte kan du ta den rett tilbake i karet uten å tenke på lufting/nøytralisering.
Synes kloring høres litt skummelt ut, har du noen forslag hvordan jeg skal eventuelt gjøre dette?

Flyttet mosen til en plass det er svært lite strøm, og det har ikke blitt værre, synes algene ser litt pjuskete ut, men de er der fremdeles.
Hadde en god del av dette på Singapormosen (Vesicularia Dubyana) i starten. Det ga seg etterhvert som mosen fikk fart på seg. Nå vokser den som et uvær og algene greier ikke å henge med.
Mosen vokser, men fremdeles holder algene seg fast. Begynner å lure på om dette er alger, ligner litt på røttene til javabregne.

Skal javamose ha disse brune utvekstene på undersiden?

[External Image]
De ligner på de jeg har der det ikke er spesielt godt lys. Har de godt lys blir de lysere og grønne på begge sider.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap