Algefjerningsprodukter fra Plantasjen

Var innom Plantasjen i går. Der hadde de diverse algemiddel for trådalger, og andre alger til en rimelig penge. Og med tanke på at det er til dam er jo dosene for mange tusen liter i hver flaske.

Det var to typer, og de kostet vel 99 og 199 kroner.

Men lurte litt på om noen har prøvd disse produktene og om de er greie?

Har jo selv mye trådalger i mine akvarier. Og hadde jo vært greit med et produkt som fungerer bra, men samtidig ikke koster allverden.

Har også divers andre alger, så litt av hver type hadde sikkert gjort seg for og få slutt på problemet.
Ganske sikker på at det er kobber i dette produktet.

Algene liker ikke kobber, men det gjør heller ikke planter, reker og fisk.
Dersom det overdoseres er det mildt sagt uheldig...

Generelt sett gjelder dette også andre stoffer, liker ikke algene det, liker neppe plantene det heller, selv om de tåler større doser. Det er også stor sannsynlighet for at annet liv i akvariet heller ikke er begeistret for algene....

Det beste er som regell om du kan bekjempe algene uten å tilføre algedreper. Du bør heller endre livstbetingelsene til fordel for plantene, evt. sette inn reker/fisk som spiser alger.
Sto på pakken
Det sto på pakken at det ikke var skadelig for fisk. Det var derfor jeg lurte. Selv har jeg en gjeng med gibbiseps som spiser alger. Hadde noen av de algespiserene de selger på tam, men de ble spist. Samme med noen siamesiske algespisere jeg hadde. Så gibbiseps er det eneste som overlever. Så har vel en 10 som svømmer rundt i forskjellige akvarie. Men noen begynner jo og bli veldig store. Så må vel snart holde seg i de største akvariene. ,-)
Står det ingen varedeklarasjon på pakken? Event. kan du jo spørre de som jobber der.
Svar
alfen50
Men lurte litt på om noen har prøvd disse produktene og om de er greie?

Kan sikkert spørre, men hovedspørsmålet forsvant kanskje underveis. Men jeg lurte på om noen hadde prøvd produktene og viste hvordan de var.
Står det en detaljert innholdsdeklarasjon på pakken, fortell gjerne hva det står, og hva som er anbefalt dossering pr x antall liter vann.

Det kan jo være at den er kurrant å bruke - men det kan også meget godt hende at den kommer i samme kategori som akva-produktene:
-Dreper filterbakterier i større grad enn alger.
-Dreper planter som er ganske sårbare i større grad enn alger.
-Dreper snegler og reker tvert. Dette, kombinert med redusert bakterieflora= eksplosiv forgiftning av vannet, med daue fisker som resultat.

Selv ser jeg to måter å kvitte seg med alger på en skånsom og sikker måte;
Mekanisk fjerning av alger, og ved hjelp av fisk\ reker\ snegler.
Bruk
Nå leste jeg ikke veldig nøye på pakken, men det stå en dosering på den ja. Og det ene middelet måtte ikke brukes rett på planter, men det andre sto det ikke noe om det. Men får vel ta en ny tur innom og se mer på dem. Men bruker i dag fisk og snegler for og ta alger, men de greier ikke helt alt.

I det ene akvariet med mye røtter er det jo et tykt lag med alger, så selv med 7 l-128 og 4 gibbiseps og 5 eple snegler så langt jeg vet går det dårlig med tanke på og få bort alger i en 600 liter.

I en 240 liter gikk det veldig greit egentlig, men der har jeg 2 store gibbiseps til og gjøre jobben. I en 720 liter går det også greit da algene aldri har kommet så sterkt da jeg startet med fisk til og rydde med en gang, samt aldri hatt så lang lystid.

Så når slikt skjer er det jo lett og vurdere noen litt enklere løsninger på et problem.

Produktene

Fant produktene på hjemmesiden til plantasjen uten at det sto så mye om dem. Men de kostet da henholdsvis kr 99,- og 199,- om jeg husker helt rett.

De har også mange andre produkter for de som har utedammer.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap