Dumt spørsmål

Men jeg må spørre alikevel.

Har fått trådalger, noe jeg sikkert kan takke meg selv for siden jeg drev på med ett Fe eksperiment. Leser at vannbytte annen hver dag i en uke, SAE skal være effektivt. Men, her kommer mitt blondinespørsmål, skal jeg tilsette noe plantegjødning under vannbyttene? Er redd for at plantene skal lide av for lite næring og bli stygge.

Har enda ikke fått ut fingeren med PMDD, men jeg lurer på om det kan være en ide å droppe flytende TMG og bare bruke bunngjødningen fra TMG?
Overdosering av jern fører ofte til trådalger, ja. For å unngå problemer med plantene med såpass intense vannbytter kan du rett og slett dele opp ukesrasjonen på sju og gjødsle litt hver dag.

Ved all slags tilsetning av flytende gjødsel så lønner det seg å starte med under halv dosering og langsomt, over flere uker, øke helt til algene begynner å komme. Da kan en redusere igjen til en finner akkurat riktig dosering for akkurat det karet. Det er nemlig slik at planter tilpasser veksten etter næringstilgangen så de trenger derfor litt tid på å omstille seg.
Ronny Olsen
Men, her kommer mitt blondinespørsmål, skal jeg tilsette noe plantegjødning under vannbyttene? Er redd for at plantene skal lide av for lite næring og bli stygge.

Mine planter har faktisk aldri fått gjødsel og de er fine og grønne og vokser som bare det. Så tror ikke du skal være redd for at plantene dine ikke vil trives...det er jo snakk om bare en liten periode for ditt vedkommende.
Tok ett 50% vannbytte i dag, satser på å få byttet 1/3 om 2 dager. Skal fortsette med 1/3 bytter i en uke for å se om jeg får tynnet ned litt, blir ikke å tilsette noe gjødning.

Målte Fe i dag, svært lave verdier, men trådalgene fortsetter å komme, merkelig greier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap