Hjelp! plantene mine er blitt invadert!

hei!

har hatt et problem ganske lenge med noen forferdelige alger som setter seg på plantene og skaper et stygt lag med nesten svarte alger, og som er nesten omulig å få vekk.

trenger hjelp til hvordan jeg skal få disse krypene vekk, hva det skylles og noe av det viktigeste; hvordan skal jeg holde de vekke fra karet og plantene.

takker for all den hjelpen jeg kan få.
kjøp deg noen SAE`er så blir du kvitt dette

SAE( siamesisk algespiser)
så enkelt? i så fall, er det den enste løsningen?
Tja fins andre måter også, men dette er enklest.

Ellers må du fjerne blader som er angrepet, sette inne hurtigvoksende planter som bruker opp næringen algene har, stadige vannbytter for å fjerne næring i vannet etc.

Du kan også kutte ned på lysmengden til 8-10 timer om du har lyset på lenger.
Av alle gode råd om hvordan en kan bekjempe en "algekatastrofe" så er vel flere algespisere det minst effektive rådet, eller er SAE virkelig så gode at de kan hamle opp mot overforing, overbelysning, sollys etc?

Jeg vil bare vite.

Helge
Av alle gode råd om hvordan en kan bekjempe en "algekatastrofe" så er vel flere algespisere det minst effektive rådet, eller er SAE virkelig så gode at de kan hamle opp mot overforing, overbelysning, sollys etc? Jeg vil bare vite.


Det forutsetter at det er overforing, overbelysning etc, jeg fikk skjeggalger i 2 av mine kar, og her er det verken overforing, overbelysning etc. Prøvde først med masse vannbytter, kutte ned lysmengden som den gang var på 9 timer til 6. Hjalp ingen ting. Satte inne 3 sae`er og i løpet av ei uke var alt borte...lot de gå der i noen måneder og så solgte jeg de. Siden har jeg ikke hatt skjeggalger.

Tom Kristiansen
[QUOTE=Helge]Av alle gode råd om hvordan en kan bekjempe en "algekatastrofe" så er vel flere algespisere det minst effektive rådet, eller er SAE virkelig så gode at de kan hamle opp mot overforing, overbelysning, sollys etc? Jeg vil bare vite.


Det forutsetter at det er overforing, overbelysning etc, jeg fikk skjeggalger i 2 av mine kar, og her er det verken overforing, overbelysning etc. Prøvde først med masse vannbytter, kutte ned lysmengden som den gang var på 9 timer til 6. Hjalp ingen ting. Satte inne 3 sae`er og i løpet av ei uke var alt borte...lot de gå der i noen måneder og så solgte jeg de. Siden har jeg ikke hatt skjeggalger.



Det er jo mildt sagt imponerende!
imponerende ja. men er det skjeggalger jeg har fått også?
heggen
imponerende ja. men er det skjeggalger jeg har fått også?

Det kan ligne på det ja, hadde tilsvarende på mine sverdplanter. med dette er lettere å se når de får grodd litt mere. Men det vil vi jo ikke
heggen
imponerende ja. men er det skjeggalger jeg har fått også?

Det der er nok skjegg alger ja. Kutt ut fôringa i et par dager, ta bort ALLE angrepene blader og kjør på med et vannbytte eller to. Du vil nok se at problemet ikke blir borte med en gang, men det er bare å fjerne alle blader som blir angrepet. Vær gjerrig på fôret fremover. Veldig få algespisere er i stand til å hamle opp med problemet på egenhånd på grunn av den enorme mengden (5 ancistrus og 3 ottoer klarte ikke å bli kvitt mitt, og jeg hadde kun en sverdplante som ble angrepet). Disse algene sprer seg som ild i tørt gress.
Sterud
[QUOTE=heggen]imponerende ja. men er det skjeggalger jeg har fått også?

Det der er nok skjegg alger ja. Kutt ut fôringa i et par dager, ta bort ALLE angrepene blader og kjør på med et vannbytte eller to. Du vil nok se at problemet ikke blir borte med en gang, men det er bare å fjerne alle blader som blir angrepet. Vær gjerrig på fôret fremover. Veldig få algespisere er i stand til å hamle opp med problemet på egenhånd på grunn av den enorme mengden (5 ancistrus og 3 ottoer klarte ikke å bli kvitt mitt, og jeg hadde kun en sverdplante som ble angrepet). Disse algene sprer seg som ild i tørt gress.

Ancistrus og otto, spiser ikke disse algene. Eneste fisk jeg har fått til å spise dem er SAE`er.
Vannbytte, mindre foring og mindre lys vil hjelpe litt, men hos meg blei de ikke borte før jeg satte inn SAE`er som sagt.
Sterud
5 ancistrus og 3 ottoer klarte ikke å bli kvitt mitt, og jeg hadde kun en sverdplante som ble angrepet


Åtte fisker på en plante var altså ikke nok. Nå ble jeg mindre imponert over algespiseres evne til å håndtere ett algeproblem. Han jeg kjøper fisk hos hadde prøvd med hundre algespisere (ny forsendelse) i ett kar med masse alger i. Det nyttet heller ikke.
Helge
[QUOTE=Sterud]5 ancistrus og 3 ottoer klarte ikke å bli kvitt mitt, og jeg hadde kun en sverdplante som ble angrepet


Åtte fisker på en plante var altså ikke nok. Nå ble jeg mindre imponert over algespiseres evne til å håndtere ett algeproblem. Han jeg kjøper fisk hos hadde prøvd med hundre algespisere (ny forsendelse) i ett kar med masse alger i. Det nyttet heller ikke.

ER ikke så rart da disse algespiserne ikke liker/spiser disse algene. Hadde det vært brunalger eller vanlig grønne alger på glasset/røtter etc så hadde de kosa seg.
Tom Kristiansen
Ancistrus og otto, spiser ikke disse algene. Eneste fisk jeg har fått til å spise dem er SAE`er. Vannbytte, mindre foring og mindre lys vil hjelpe litt, men hos meg blei de ikke borte før jeg satte inn SAE`er som sagt.

Ikke for å virke kranglette nå:P Men da har jeg litt sånn special edition fisk da? For de spiste virkelig en del av disse algene, men det er sikkert fordi jeg ikke har så mye annet å by på oppi der. så om det er noe bedre på menyen velger de garrantert det fremfor skjegg alger. Det ville jo hvem som helst gjort. Men uansett, har man ikke SAE tilgjengelig synes jeg ikke man skal gå til anskaffelse av den kun med det formål å utryde en alge, for så å kvitte seg med fisken.
Hentet fra Artikler - Om Alger

Skjeggalger

Fester seg som forgrenede, grønnsvarte til gråe tråder i hele akvariet og spesielt på plantenes blader oftest nærmest lyskilden. Årsaken ligger trolig i et høyt innhold av fosfat pga. mye avfallsstoffer i vannet som fører til overgjødsling. Kan og dukke opp pga. CO2-mangel. Skjær bort angrepne blader, oftere delvannsbytte i perioden, sett inn flere hurtigvoksende planter. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis skal være effektive på denne algetypen hvis de ikke får for mye vanlig fôr.

[URL= http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6381]SAE - Fisken som er nevnt som eksempel[/URL]
Ok jeg tok hardt i med sarkasmen her og det beklager jeg. Algespisere virker de, det er de nesten nødt til for å kunne overleve men poenget mitt (som var fullstendig skjult for alle) er at om man fortsetter å gi de aller beste forhold for solid algevekst så vil en altid få solid algevekst.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap