En slags brune alger

Jeg har en slags brune alger i akvariet mitt. De legger seg som et brunt belegg på steiner og også på blader. Det er ikke lange tråder, bare belegg. Men det ser ikke pent ut.

hva kan dette være, og hvordan får jeg det bort?
hadde kanskje vært fint med et bilde
Høres ut som kiselalger (kalles også brunalger).
Jeg har de også. Har skrevet litt om dem i tråden min her:
Her og her finner du masse informasjon om alger. Brunalger dukker ofte opp i nystartede kar og forsvinner igjen når karet kommer i balanse. Lite lys kan også få akkurat denne algen til å dukke opp.
Akvariet er ikke nyoppstartet,. Men lysrøret er gammel. jeg har lys på 12 timer hvert døgn med tidsur.

Hvilket lysrør bør jeg kjøpe? Bør gjøre at både planter og fisk trives. har bare ett lysamatur.
Da tipper jeg det kan skyldes et gammelt rør, ja, om du ikke har vært plaget med det tidligere.

Om det er vanlig lysrør du har, den litt tykke typen (T8), så kan jeg på det sterkeste anbefale Hagens Life-glo ll. Her i denne tråden finner du en omtale om dette røret. Jeg bruker dette selv i to av karene mine, i det ene (35 liter) har jeg bare dette røret, og det gir et rent lys med bra fargegjengivelse på både fisk og planter. Om du titter innom profilen min så ser du at plantene også trives med dette lysrøret.

Om du ikke tidligere har brukt reflektor så er det en god måte å utnytte alt lyset fra røret på. Her finner du omtale om de forskjellige som finnes i handelen. Selv bruker jeg de fra Arcadia og de er nesten evigvarende. Vasker de av og til med eddik for å fjerne kalkflekker og dette har gjort at de er like fine nå selv etter tre år i bruk.

Det anbefales ikke å ha lyset på lenger enn 12 timer om dagen og 10 timer skal visst holde i massevis for plantenes del. Jeg bruker forresten 12 timer med lys jeg også
Tilfeldig bekjentskap
© Jone Knudsen
Reklame for plussmedlemskap