Blå,grønne alger.

jeg har en gressplen i akvariet mitt på 240l.
har klart å få blå,grønn alger i bunnen, mistenker at jeg har for mye fisk å at slamsugingen jeg gjør hver 14 dag ikke er bra nok på grunn av plenen.
har tatt ut alt gress å slammsugde skikkelig grundig.
har lest at man bør bruke havsalt for å bli kvitt denne typen algen synes det er en anelse drastisk å ha havsalt i ferskvannsakvarium så det gidder jeg ikke. tror dere mitt forsøk på å få bukt på disse algene hjelper?
Jeg hadde blågrønne alger i et akvarie. Satt inn noen eplesnegler, og de spiste opp alt i løpet av 2-3 dager. Har ikke sett noe mer til algene .
Jeg hadde BGA (BlåGrønneAlger) i et 85 liters kar som hadde to luftpumpe-drevne svampfilter. Slike filtere gir dårlig sirkulasjon. BGA elsker som kjent dårlig sirkulasjon, så da slo den til. Dekket hele trerota og begynte å bre seg utover plantene.
Satte inn to eplesnegler på str med en klinkekule hver, og i løpet av et døgn var trerota helt renspist for BGA. Så måtte eplesneglene begynne å klatre for å komme opp til BGA'en i overflateplantene, og det brukte de derfor litt lenger tid på. Men innen en uke var alle spor av BGA borte, og den kom ikke tilbake så lenge sneglene var der.
Og sneglene, de vokste rekordfort på en så rikholdig algemeny...!

Du kan også forsøke å omdirigere utblåset på filteret litt, slik at utblåset peker mot området der BGA'en ser ut til å trives best. Denne algen liker som kjent ikke sirkulasjon, og ofte kan det være nok til å holde den borte (ofte, men ikke alltid, dersom den virkelig har fått godt fotfeste). Men eplesnegler gjør jobben! Bare ikke fôre fiskene de første par dagene etter at sneglene er satt inn, slik at sneglene er sultne! Får de fiskefôr, så går de kanskje på det istedenfor algene....

PS!
Bruk heller snegler enn salt, men dersom du ombestemmer deg med hensyn til saltet:
finn ikke på å prøve salt mens sneglene er der!
mona o
Jeg hadde BGA (BlåGrønneAlger) i et 85 liters kar som hadde to luftpumpe-drevne svampfilter. Slike filtere gir dårlig sirkulasjon. BGA elsker som kjent dårlig sirkulasjon, så da slo den til. Dekket hele trerota og begynte å bre seg utover plantene. Satte inn to eplesnegler på str med en klinkekule hver, og i løpet av et døgn var trerota helt renspist for BGA. Så måtte eplesneglene begynne å klatre for å komme opp til BGA'en i overflateplantene, og det brukte de derfor litt lenger tid på. Men innen en uke var alle spor av BGA borte, og den kom ikke tilbake så lenge sneglene var der. Og sneglene, de vokste rekordfort på en så rikholdig algemeny...! :-) Du kan også forsøke å omdirigere utblåset på filteret litt, slik at utblåset peker mot området der BGA'en ser ut til å trives best. Denne algen liker som kjent ikke sirkulasjon, og ofte kan det være nok til å holde den borte (ofte, men ikke alltid, dersom den virkelig har fått godt fotfeste). Men eplesnegler gjør jobben! Bare ikke fôre fiskene de første par dagene etter at sneglene er satt inn, slik at sneglene er sultne! Får de fiskefôr, så går de kanskje på det istedenfor algene.... PS! Bruk heller snegler enn salt, men dersom du ombestemmer deg med hensyn til saltet: finn ikke på å prøve salt mens sneglene er der!

tusen takk for svar. nå har jeg tatt bort plenen å plantet ny plen med stort mellomrom mellom plantene så tar lengere tid før den blir tett.
eple snegler lever ikke så lenge hos meg men det var et godt tips som jeg skal ta med meg videre. salt kommer nok aldri oppi mine akvarium

Tilfeldig bekjentskap
© Harald Halvorsen
Reklame for plussmedlemskap