Litt pinlig... jeg har fått en alge som jeg eh... tror jeg...liker :o

Tror det dreier seg om Cladophora algae

Cladophora is a branching, green filamentous alga, that forms a moss like structure. This algae doesn't appear to be slimy. Threads are very strong and very thin. It grows on rocks and submersed wood exposed to direct light, and in extreme cases will grow on plants also. Usually it tends to stay on one spot, which makes it easy to remove. Comb it and dose more CO2. In a case where Cladophora takes over the grassy plants, mow the plants like the lawn. No algae eater is known to eat this kind of algae.


Den begynte å vokse på filteret (akvarullen) sammen med noe mose. Jeg trodde først det var algekule-alger, for det ligner en smule, og jeg har hatt algekule i samme kar som dette filteret. Forleden så tenkte jeg at jeg skulle undersøke algen på akvarullen litt, og plukket av noe. Algenlar seg forme til en ball, men ikke så tett som en algekule. Algen er ikke sleip eller klebrig, det kjennes nesten ut som filterwatt når jeg tar på den. Den løsnet også helt greit fra akvarullen da jeg forsøkte å få den løs. De flakene jeg løsnet synes jeg faktisk så dekorative ut, så jeg har festet dem til hver sin stein med strikk, for å se hvordan det oppfører seg...

Noen som kjenner til denne sorten alge? Og som vet om jeg kommer til å få trøbbel dersom jeg lar den være i karet?
Ganske sikker på jeg har sett den jeg også ja, men aldri sett den spre seg veldig. Nå har jeg mose i karet, så nå om dagen vet jeg ikke lengre forskjell, men har hatt det før og trodde da det var mose som var smitta over
Hadde vært kult om den vil feste seg til steinene.
Høres ut som det som vokser på den ene planten i 22 literen min Jeg syntes det var litt snodig at den så ut som en ekte plante, og ikke bare var formløs som de fleste alger jeg har sett
Vel, kan ikke akkurat si den ser ut som en plante, men overflaten minner veldig om den på algekuler. Bare at den er i form av et flak.
Det var forøvrig en knallbra link, det der. Takk for at du la den ut. Den er herved lagt inn under Favoritter.
Jammen er den i samme slekt som algekule også :O
Begynte å stusse litt da jeg kom over denne siden.
Nei, 'ekte plante' var vel en liten overdrivelse, men det er den første algen med greiner, og min står rett opp pga strømmen fra filteret, og derfor ser den litt planteaktig ut
Tror jeg vet hva du mener. Men jeg shar sjekket en del sider, og det er visst flusst av forskjellige alger med samme fornavn...
Jeg har samme algetype i et par akvarier. Den sprer seg lite, og ser ut til å ha svært selektive plasser den vil vokse på. Den finnes ved bakgrunnen i den eldste 128 literen min. Personlig liker jeg ingen form for alger, men akkurat denne er lett å holde under kontroll, så det er greit
Har / har hatt litt av denne jeg og. Har ikke tenkt så mye på det siden jeg har masse mose og div. Jeg har bare luket det bort når jeg har kommet over det, men det er som hos de andre -den ser ikke ut til å spre seg vilt akkurat. Jeg har også algekuler.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap