Alltid alger på planter

Har holdt akvarium i vel tre år nå, med noe forskjellig oppsett. Jeg ender alltid opp med et stort problem ifht planter. Jeg skifter vann regelmessig, har tilfredstillende vannverdier, men likevel blir alltid plantene dekket av alger. Det dreier seg enten om skjeggalger, penselalger (rødalger?).. husker ikke navnene jeg fant i artikkelen om alger her inne. Jeg har ved flere anledninger benyttet hurtigvoksende planter. Ved hvert nytt oppsett og de gangene algeproblemene har tatt litt av. Disse vokser alltid alt for fint, til det punktet hvor jeg blir lei av å luke. Det er de andre plantene som er problemet. Anubias eller andre "sentvoksende" arter får bladene belagt av disse ekle algene. Jeg kan godt fjerne blader som er "angrepet" etter hvert, men stilken som står igjen til slutt er kanskje mindre dekorativ enn et algedekt blad.
Det kommer selvsagt noe alger på glasset også, men ikke mer enn at jeg pusser vekk noen "prikker" med litt filtervatt ca annenhver uke, ved vannskifte. Ellers står akvariet skjermet for sollys, så det er heller ikke problemet. Jeg har fundert litt på dette med CO2-mengde i vannet, og holder derfor på med å sette opp en hjemmelaget variant av et CO2-apparat.
Har dere noen lure tips til hva jeg skal gjøre? Jeg blir mildt sagt litt oppgitt over dette med plantene. Fiskene mine har alltid sett ut til å trives, men de algedekte bladene er ganske skjemmende. Har et par tomme akvarier stående, men jeg må finne ut hvordan jeg skal løse dette problemet før jeg setter disse opp.

Noen som har noe lurt å si i forhold til dette?
Dersom karet ditt er stort nok, så kan du prøve en liten stim med siamesiske algespisere. De er flinke å pusse på plantene. Har du lite kar, så kan kanskje reker være lurere.
Jeg har valgt å leve med at det blir litt alger på de langsomtvoksende plantene. Det kan dempes litt ved å plante disse langs sidene i karet, hvor det er minst lys, og/eller la flyteplanter eller høyere planter skygge for en del av lyset.

Her og her er et par linker med gode tips og informasjon om hvorfor de forskjellige algene dukker opp.
I første omgang kan du forsøke med Easy Carbo, gjerne overdoser denne med en faktor på 2 eller 3 ganger.Dette burde hjelpe på kort sikt.
Ellers er Co2 det som duger best i lengden og plantegjødning selvfølgelig.
Takk for råd alle
Jeg kommer neppe til å innføre andre fiskearter i akvariet. Hvilke reker kan være aktuelle? Jeg har noen kirsebærreker i en 20-liter, men har aldri vært spesielt imponert over algekonsumet. Vil reker få være i fred for coryer og honningguramier? Det er bare disse som bor i det aktuelle akvariet. Er det andre muligheter enn eplesnegler når det kommer til snegler? Når jeg sjekker akvariet, så ser jeg at anubiasen som står lengst frem er mest angrepet, mens den andre som står lenger bak, som får litt skygge av overhengende greiner, ser stort sett fin ut. Tror Astrid har et poeng der. Ellers har jeg fått satt opp den hjemmelagede CO2-fabrikken. Den fungerer bare fint Får følge med etter hvert. Skal flytte den mest angrepne planten bak, etter å ha fjernet stygge blader.

Takk igjen alle..
Tilfeldig bekjentskap
© Willy Kulseth
Reklame for plussmedlemskap