Er dette brunalger?

Mistenker dette for å være brunalger, men er etter noe lesing på forumet litt usikker. Algene ligger som et forholdsvis seigt teppe på bunnen, og passer i den beskrivelsen til bakterien bga. De skiller seg derimot i fargen, som ikke er grønn, men mer brun/svart.

Har hatt akvarium i noen år nå, men vært rimelig forskånet for algeproblemer. Håper derfor noen, ut fra (rimelig svake) bilder, kan hjelpe til med diagnosen.
Det første som slo meg var muggen mat (rester), men det kan vel ikke stemme? Slamsuger du i blant her?
Fôr som blir liggende på bunnen kan gi næringsgrunnlag for at alger slår seg ned nettopp der.
Det er pussig å se på bildene dine, jeg har aldri sett alger på sand noengang og jeg har sand i alle mine kar. Det virker som sanden din ligger veldig urørt? Ingen fisk som graver, ingen som roter i sanden? Har du sandsnegler, forresten? De ville nok kunne hjelpe på dette.
Hehe. Nei, det stemmer ikke. Slamgsuger en gang i uken, og er ellers nøye med foringen.

Synes selv det er pussig. Har hatt flere akvarium, med sand, over flere år, og aldri vært borti lignende.

Dette akvariet ble satt opp for 5 mnd. siden, og ideen var å unngå bunnfisk, da jeg ville ha plen. Eneste algespisende fisk er derfor en stim med ottoer. Har ikke sandsnegler, da jeg helst ville klare meg med varmekabler. Mulig dette ville hjulpet på ja.

Dersom dette er vanlige brunalger, vil det nok hjelpe å sette inn noen ancistruser.

Vil derfor få bekreftet problemet først.
Bumper denne tråden litt da jeg helst vil vite om hva dette er, før jeg går noe videre.

Fint om noen kan hjelpe til å fastslå om dette dreier seg om alger, eller om det kan være noe annet.

Jeg har lite fisk som romsterer på bunnen og sanden har dermed fått ligget rimelig i ro, bortsett fra ved slamsuging en gang i uken. Har til nå hatt lite med planter, da jeg har satset på stein og røtter. Karet står med t5 lys på ca 8 timer hver dag. Jeg ser at dette kan være gunstige forhold for algevekst.

Ved slamsuging har jeg forsøkt å fjerne belegget, men det kommer tilbake. Ser ut som om sandoverflaten skifter farge til grå/svart. ”Algebelegget” dekker nå ca hele bunnen.

Har hatt bga tidligere, og mener dette dreier seg om noe annet da fargen er nærmest svart, og ikke ”gysgrønn”. Bga var også mye fastere i formen, hvor større flak gikk av ved slamsuging.
Har likevel sett på forumet at bga kan komme i ulike former. Kan det være dette?

Vannverdiene er for øvrig fine og filteret er godt innarbeidet.

Hovedskalig vil jeg vite hva dette kan være, før jeg begynner mottiltak. Tar likevel i mot alle råd med takk.
Noen bilder som kanskje viser problemet bedre.
Synes det stemmer godt overens med brunalger, jeg. Antageligvis en del silikater i sanden du har brukt.

Brown Algae (diatoms) are more likely to appear in low-light aquarium and new set-ups, with excess silicate acids (SiO2). Its been known that strong lights make this algae go away, but they might still be seen on lower, shadowed, plant leaves. It can also be found on aquarium glass, gravel and decoration. It can be easily removed manually, since it has a soft/slimy structure. Otos (this catfish relishes this type of algae) and Snails can easily keep this algae in low numbers.

Det eneste jeg synes er rart er at ikke Ottoene er interessert. Kanskje det rett og slett er for mye.


Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap