Brune trådlignende alger på mangroverot

Jeg har et 160l kar, med 3 medium mangrove røtter. På den ene rota danner det seg lange brune algelignende tråder! Det er veldig iriterrende, tar de ut en dag og 4 dager senere er de på vei tilbake. Hva kan det være? Bør jeg evntuelt ta ut rota det skjer med? Det har dannet seg helt like "tråder" på varmekolben. Karet er kjøpt brukt, kan det ha noe med det å gjøre?
Det har også dannet seg noen hinne lignende saker på sugekoppen på varmekolben, det ser nesten hvitt ut. Hva skal jeg gjøre?!
Jeg aner ikke åssen jeg har fått det til, men jeg har ivertfall klart å dobbelposte innlegget. Det var ikke med meningen.
Dette høres ut som brunalger, og dette er helt vanlig når man setter opp et nytt kar. Dette vil forsvinne ettervært som filter etc er kjørt seg inn.
En ancistrus vil også gafle i seg disse brunalgene om du fremdeles har dem når du setter inn fisk.

Det hvite på sugekoppen er sikkert bare litt kalkavleiringer, også helt ufarlig.

Så det er ikke noe å bekymre seg over
ok. Tusen takk men pumper og filtre har vært i bruk før. Men må de innkjøres på nytt? Har hatt det til innkjøring i 4uker.
Vet du om SAE spiser brunalger også?
Eirik Pedersen
ok. Tusen takk :) men pumper og filtre har vært i bruk før. Men må de innkjøres på nytt? Har hatt det til innkjøring i 4uker. Vet du om SAE spiser brunalger også?


Har hatt pumpene gående i 4 uker i karet ditt nå etter at du kjøpte det? Hva mener du da med om de på kjøres inn på nytt?
Du må også passe på at det ikke kommer noe sollys på akvariet. Når du setter inn planter i akvariet så vil disse stjele næring fra algene. Det kan også hjelpe å mørkelegge akvariet i noen dager. Det betyr å ikke ha lyset på + legge noe over det slik at null lys kommer inn.
ok. Jeg kjopte karet m pumper brukt . Jeg vasket alt ordentlig, ogsaa har det staatt og kjort seg inn. Men det har vert i bruk for. Dette ble rotete, skriver ifra ipod...
Selv om det har vært brukt før, så er de bakteriene som da var innkjørt i pumpen forlengs døde. Så du må regne tiden fra du startet det i ditt kar
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap