Alger i alle regnbuens farger!

Hei alle akvarister der ute!

Jeg har et malawikar som har gått i seks-syv uker nå og alt er som det skal. Det vil si: med unntak av altfor mange rare alger... Algeoppblomstringen som er vanlig i nyoppstartede kar har jeg hatt, den er over. Nå har plutselig noen andre bestemt seg for å ta over. Selv om jeg har kuttet litt ned på foring av fiskene og skiftet vann kommer de tilbake etter 1 1/2 - 2 døgn. Vannverdiene virker også ok, i følge Tetras strips.

De mest irriterende er de som legger seg som et teppe over sanden - de er mørkegrønne og lange, opptil 3-4 cm. Og de kommer i løpet av timer! Jeg kan forlate karet fint for så å komme tilbake etter noen timer og finne en god del av bunnen dekket av dette algeteppet. De sitter litt på plantene også (vallisneria/amazonas-sverdplante) og lager et belegg med luftbobler under på lavasteinene. De er veldig lette å fjerne. Hva slags alger er dette, og hva kan jeg gjøre?

Noe annet som irriterer meg er et slags gråhvitt belegg som likner alger (bare små prikker) som setter seg på noen steiner, varmekolba og bladene på plantene. Hva kan dette være/skyldes?

Har også litt brunalger og grønnalger, men ikke på langt nær så mye som av de andre...

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt dette?? Hjelp!
Hei Lini.
Vil anbefale deg å bruke dråpetester for å måle NO3 (nitrat)-verdien i karet.
Det blir mer eksakt resultat. Alger kommer gjerne av for mye avfall i vannet, og for mye lys.

Litt generelt om alger:
-Skift 1/3 av vannet (oftere enn en gang pr uke).
-Korte ned på lyslengden til 10 timer lys pr. dag (eller mindre). Du kan evt slå av lyset et par timer midt på dagen. Det liker grønne alger dårlig. Skjerm for sollys.
- Bruker du plantenæring så bruk en type som ikke inneholder nitrat.
-Gi lite, men rett mat til malawiene. En gang om dagen, evt to hvis det er ungfisk. Vil du gi oftere så gå ned i mengde pr. fòring. Får de lite mat så vil de spise alger i stedet.
- En ancistrus kan hjelpe, men kjøp en voksen i tilfelle. Den setter seg i respekt hos ciklidene og får være i fred.

Et par alge-linker:
Alger i akvariet

Algae
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap