Det er BGA, ja. Det vil forsvinne etter mørklegging. Men ofte kommer det bare tilbake igjen i kar som først er rammet av det.
Uansett bør du slamsuge ut det du kan før du tar mørklegging av karet.
BGA kommer gjerne i områder eller kar der sirkulasjonen er lav, men det er ikke bare det som forårsaker den. BGA misliker sterkt salt, og her er faktisk et tilfelle der litt salt i vannet kan være løsningen. Doseringen vet jeg dessverre ikke, men salt kan altså brukes som en "kur" for å bli kvitt BGA bakterien.
Et annet veldig godt tips er ganske enkelt eplesnegler To eplesnegler rensket opp fullstendig for meg ved et par tilfeller da jeg fikk BGA i en 85 liter. Slurp, første natta, så var hele rota renspist og gullende ren. Slurp igjen neste natt, og så var resten av BGA'en i karet borte Det kom aldri tilbake heller, så lenge eplesneglene gikk i det karet.
Det er egentlig den letteste løsningen for deg tror jeg, å bare anskaffe et par eplesnegler. Du kan gi karet et par fôringsfrie dager, sånn at eplesneglene ikke finner så mye annen mat og går direkte løs på BGA'en