Bga eller "vanlige" grønnalger?

Er det mørklegging og fòrstopp i noen daer som gjelder i dette tilfellet?
Det er BGA, ja. Det vil forsvinne etter mørklegging. Men ofte kommer det bare tilbake igjen i kar som først er rammet av det.
Uansett bør du slamsuge ut det du kan før du tar mørklegging av karet.

BGA kommer gjerne i områder eller kar der sirkulasjonen er lav, men det er ikke bare det som forårsaker den. BGA misliker sterkt salt, og her er faktisk et tilfelle der litt salt i vannet kan være løsningen. Doseringen vet jeg dessverre ikke, men salt kan altså brukes som en "kur" for å bli kvitt BGA bakterien.

Et annet veldig godt tips er ganske enkelt eplesnegler To eplesnegler rensket opp fullstendig for meg ved et par tilfeller da jeg fikk BGA i en 85 liter. Slurp, første natta, så var hele rota renspist og gullende ren. Slurp igjen neste natt, og så var resten av BGA'en i karet borte Det kom aldri tilbake heller, så lenge eplesneglene gikk i det karet.
Det er egentlig den letteste løsningen for deg tror jeg, å bare anskaffe et par eplesnegler. Du kan gi karet et par fôringsfrie dager, sånn at eplesneglene ikke finner så mye annen mat og går direkte løs på BGA'en
Er det da snakk om GH-salt eller vanlig bordsalt?

Tror ikke sur-Arne som bebor karet i dag blir mindre sur av å bli speke-kampfisk. Men kanskje verdt å prøve '

Utifra hva jeg har lest, skal kampfisk fint tåle litt salt i vannet. Men dosering o.l. har jeg ingen anelse om.

Men gjør et eksperiment først, så får du se noe artig

Se deg ut en flekk med BGA i karet, kanskje en flekk på bunnen. Ta en liten klype vanlig salt og klem saltkornene mellom tommel og pekefinger. Senk hånden rolig ned i akvariet og bort til BGA flekken du har sett deg ut, og en cm over flekken drysser du forsiktig saltkornene direkte på BGA'en. Så setter du deg ned og venter i noen minutter.... Du vil SE at BGA'en dør, den blir rødlig.

Denne metoden er nyttig der man kun har noen få flekker med BGA i karet, men ikke hvis det er overalt på planter o.l. som spindelvev.
Tilfeldig bekjentskap
© Otaku
Reklame for plussmedlemskap