Nå er jeg så lei de algene, hva mer kan jeg gjøre?
Har pensel alger, de vokser som bare fy. På glass,planter,røtter,steiner ja overalt. Har god sirkulasjon i vannet.
Har prøvd dette:
-Slukke lys å dekke til i en uke,uten mat.
-Kutte ned på lystiden. (lyset er på i 8 timer)
-Mindre mat
-Bytte vann ofte. (3 ganger i uken, i ca 3mnd gjorde jeg dette)
-Satt inn nye planter
-Kastet røtter/steiner og planter som er angrepet.
Det er store pelskladder overalt, plantene rekker ikke å bli store, jeg må luke hele tiden. Har være på ferie en uke nå å det ser bare helt j... ut
Hva kan jeg gjøre? Vil ikke ha noe guffe som ødlegger filterbakteriene oppi.
Takk for svar
Har prøvd dette:
-Slukke lys å dekke til i en uke,uten mat.
-Kutte ned på lystiden. (lyset er på i 8 timer)
-Mindre mat
-Bytte vann ofte. (3 ganger i uken, i ca 3mnd gjorde jeg dette)
-Satt inn nye planter
-Kastet røtter/steiner og planter som er angrepet.
Det er store pelskladder overalt, plantene rekker ikke å bli store, jeg må luke hele tiden. Har være på ferie en uke nå å det ser bare helt j... ut
Hva kan jeg gjøre? Vil ikke ha noe guffe som ødlegger filterbakteriene oppi.
Takk for svar
Postet 13.12.08 kl 16:59
Postet 13.12.08 kl 21:08
Mener å ha lest et sted at penselalger liker mye sirkulasjon, og at et ledd i å unngå disse er å faktisk ha mindre sirkulasjon i vannet. Men jeg klarer ikke huske HVOR jeg leste dette slik at jeg kan få dobbeltsjekket at jeg husker riktig...
Ellers kan du lese litt om de her.
Ellers kan du lese litt om de her.
Postet 13.12.08 kl 21:11
Postet 13.12.08 kl 21:24
Postet 13.12.08 kl 21:28
Postet 13.12.08 kl 21:31
Postet 13.12.08 kl 22:24
Postet 13.12.08 kl 23:46
På innventar som stein, røtter o.l. kan du drysse på vanlig salt og gni utover. La det ligge slik et kvarter før du skyller av og setter det tilbake. Det tåler ikke algene og de forsvinner etter noen dager. Du blir ikke kvitt algene i hele karet på denne måten selvfølgelig, men det ser bedre ut.
Selv har jeg begynt med en kur mot rødalger / penselalger:
ESHA Protalon-707.
Har ikke lest noen sted at det tar knekken på filterbakterier. Kan ikke se at fiskene reagerer negativt heller.
I tillegg så har jeg lest at flytende plantegjødsel bør unngås, men gjødseltabletter o.l. for å stikke ned i sanden er OK.
Her er en link til en engelsk side om algene: Control of Red Algae in the Freshwater Aquarium.
Selv har jeg begynt med en kur mot rødalger / penselalger:
ESHA Protalon-707.
Har ikke lest noen sted at det tar knekken på filterbakterier. Kan ikke se at fiskene reagerer negativt heller.
I tillegg så har jeg lest at flytende plantegjødsel bør unngås, men gjødseltabletter o.l. for å stikke ned i sanden er OK.
Her er en link til en engelsk side om algene: Control of Red Algae in the Freshwater Aquarium.
Postet 14.12.08 kl 12:04