Algeproblemer

Hei! jeg har fått et lite algeproblem i akvarie mitt, spør derfor dere om hjelp om hvordan de skal håndteres

Elgetypene: grønnalger og rødalger.

vet ikke hva det kommer av eller hvordan jeg skal fjerne de. håper dere kan hjelpe meg med det.
Kan du ta bilde? Hvor mye mater du fiskene? Hvor mye vann bytter du? Hvor stort akvarium har du?
Les dette!

Grønnalger

Disse fester seg gjerne på akvarieglasset og på planter og ses som små grønne flekker eller tråder. Kan og vise seg gjennom at vannet blir grønnfarget, at algene er frittsvevende i vannmassene. Når grønnalger dukker opp, og oppleves som et problem, er det et tegn på næringsoverskudd i akvariet, et for høyt nitrat-nivå, men også kan hende for mye lys (sollys?). Vil gi seg ved å redusere lyset, noe oftere vannskifte i denne perioden og ved å plante inn flere hurtigvoksende planter som for eksempel Limnophila sessiliflora, Egeria densa og Ceratopteris cornuta. Molly, Platy, Ancistrus og Otocinclus er gode til å beite grønnalger. Litt grønnalger er likevel et tegn på et akvarium i balanse.

Rødalger

Av disse er det spesielt de såkalte penselalgene som kan vekke store frustrasjoner for akvaristen. Penselalgene kan dukke opp som små grågrønne til nesten svarte buster (altså ikke akkurat røde), lik busten på en liten malerpensel. De fester seg spesielt på bladene til saktevoksende planter som Javabregne eller Anubias, på røtter, steiner, bakveggen eller på faste installasjoner. Disse kan og sette seg fast direkte på glassruta. Problemet er å få de bort da de sitter ganske så godt fast. Må fjernes manuelt ved å klippe bort angrepne blader, aktiv bruk av algeskrape og større og hyppigere delvannsbytter. Crossocheilus siamensis skal kunne beite disse hvis fiskene ikke har andre lettere tilgjengelige alger å beite på eller blir fôret for mye.

Algeproblemer
Akvariet er ca. 60. liter. Tror kanskje jeg fôrer fiskene for mye, ser ofte at en del av maten synker til bunnen. skifter vann ca. 2 ganger i uken.

vanskelig å ta bilder av det, men grønnalgene er stort sett over hele akvarieglasset + Alternanthera reineckii ”pink”.

rødalgene har invandert en saktevoksende plante med tynne blader.

Jeg fikk også grønnalger her for 2 månder siden. Fordi jeg matet for mye.

Som jeg skrev om grønnalger. Det kommer av for mye næringsstoffer.
Å næringsstoffene kommer også fra mat.

Lest denne artikkelen?

Søk også på de ulike algetypene i forumet, finnes sikkert masse info og tips
Algeproblemer
Så alt jeg trenger å gjøre, er å passe på å ikke fôre de for mye?

Hva skal jeg gjøre Rødalgene da?
Algeproblemer
Takk for linken. Tror jeg skal få løst problemene nå.
Du kan jo kanskje skaffe deg snegler da=)
Klorin mot alger
Hvis du vil eksperimentere litt så kan du prøve denne oppskriften jeg fant på nettet et sted. Jeg har selv prøvd den på en liten javabregne.

Du blander 1 del klorin med 19 deler vann (omtrent samme temperatur som akvarievannet). Er det en liten plante holder det med en skrukork klorin og tilsvarende vannmengde.
Ha en bøtte med skyllevann klart .

Så dypper du hele planten oppi klorinvannet og gnir forsiktig med fingrene så algene blir "mettet" med klorinvann.
Finbladete planter kan være oppi i maks 2 minutter (ta tiden).
Litt grovere planter (som sverdplante): 3 minutter. Anubias tåler visst 4 minutter.
Så skyller du planten noen sekunder i det rene vannet. Nå skal algene være døde og planten kan settes tilbake i akvariet. Pass på at all klorin er borte, bare.
Om noen blader skulle ta skade så kommer det vel desto flere friske blader ut i stedet etterpå.

Jeg garanterer ikke resultatet Javabregnen min fikk gjennomgå i to minutter uten skade, men det er enda litt penselalger igjen på den, så den burde kanskje ha fått 3 minutters klorin-pleie.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap