Bga og røde pensel alger? hjelp!
Har ett blågrønt, ser nesten mest ut som lyse grønt lag på sandbunnen min. er dette blågrønne alger? dette har vart i snart 2 uker og har slamsugd det bort noen ganger men det kommer jo bare tilbake.. I dag når lyset slo seg på kunne jeg ikke se de men nå er de tilbake etter noen få timer.
Har isopor fjell bakgrunn som er dekket 50% med noe jeg tror er røde pensel alger. Når lyset går på er det bare mange "dotter" men etterhvert blir de hel dekkende. Ser ut til at de trives best i strømmen.. De er litt brunaktige og irriterer meg veldig, har 9 SAE men det ser ut som algene har overtaket. Skal jeg kjøpe fler eller er det noe annet som virker bedre?
Har i tilegg litt problemer med infusiorer, de kommer som regel når jeg bytter vann.
Har et uv filter i drømmene men vet ikke om det er noe å satse på?
Glad for alle tips og svar jeg får
Har isopor fjell bakgrunn som er dekket 50% med noe jeg tror er røde pensel alger. Når lyset går på er det bare mange "dotter" men etterhvert blir de hel dekkende. Ser ut til at de trives best i strømmen.. De er litt brunaktige og irriterer meg veldig, har 9 SAE men det ser ut som algene har overtaket. Skal jeg kjøpe fler eller er det noe annet som virker bedre?
Har i tilegg litt problemer med infusiorer, de kommer som regel når jeg bytter vann.
Har et uv filter i drømmene men vet ikke om det er noe å satse på?
Glad for alle tips og svar jeg får
Postet 19.01.09 kl 17:53
carlmHar ett blågrønt, ser nesten mest ut som lyse grønt lag på sandbunnen min. er dette blågrønne alger? dette har vart i snart 2 uker og har slamsugd det bort noen ganger men det kommer jo bare tilbake.. I dag når lyset slo seg på kunne jeg ikke se de men nå er de tilbake etter noen få timer. Har isopor fjell bakgrunn som er dekket 50% med noe jeg tror er røde pensel alger. Når lyset går på er det bare mange "dotter" men etterhvert blir de hel dekkende. Ser ut til at de trives best i strømmen.. De er litt brunaktige og irriterer meg veldig, har 9 SAE men det ser ut som algene har overtaket. Skal jeg kjøpe fler eller er det noe annet som virker bedre? Har i tilegg litt problemer med infusiorer, de kommer som regel når jeg bytter vann. Har et uv filter i drømmene men vet ikke om det er noe å satse på? Glad for alle tips og svar jeg får:)
Har lest flere steder her at Eplesnegler kan være effektivt for BGA, selvfølgelig må dette kombineres med slamsuging. Ikke skyld sanden og putt denne tilbake i karet!
De andre algene minne veldig på noe jeg hadde etter oppstart av karet. Er karet ditt relativ nystartet (2-3 måneder)? Hos meg hjalp det å sette inn Uv-filter, samt å fjerne disse "dottene" hvor jeg kom til.
Etterhvert tok SAE'ene, eple- og sebrasneglene seg av disse, og nå ser jeg ingenting til disse algene. Jeg skrubbet også bakgrunnen min med en grov børste der jeg kom til, bare pass på at børsten ikke er brukt noe sted med oppvaskmiddel.
Har du fått infusorier i karet ditt, kan vel dette også tyde på at du forer relativt mye?
Når jeg tenker meg om, så var det en ting til som antakeligvis hjalp meg med disse algene. Riktig lys og antall timer hver dag. Dette sammen med MANGE hurtigvoksende planter hjalp veldig bra.
Postet 19.01.09 kl 18:16
Eple snelger tror jeg går dårlig siden jeg har 6 praktbotia Vil UV filteret ta BGA siden de egentlig er bakterier og ikke alger?
Karet startet jeg opp for 1 mnd siden, karet kjøpte jeg brukt og algene på bakgrunnen fulgte med! Har prøvd å skrubbe med sånn skrubb svamp men de sitter utrolig godt fast.
Prøver å være gnuen med foret men jeg vet jo ikke hvor mye jeg skal fore heller.. har jo 28 neon og 15 svarte neon, 3 gurami, 6 praktbotia, 1 pleco, 7 ancitrius, 2 molly, 9 SAE, mulig noen få sandsnegler og muligens noen reker.. (vanskelig å se de) pleier å hive opp i 3-4 tabletter og noe flakfor, hender de får røde mygglarver. Har prøvd med en foringsfri dag et par ganger og ser ut til at infusiorene minker veldig da.
Har lyset på kanskje litt mye (12t) per dag men skal bort å justere det ned til 10 timer?
Vil UV filteret hjelpe meg med både BGA, Sporer til røde penselalger og infusiorer?
Karet startet jeg opp for 1 mnd siden, karet kjøpte jeg brukt og algene på bakgrunnen fulgte med! Har prøvd å skrubbe med sånn skrubb svamp men de sitter utrolig godt fast.
Prøver å være gnuen med foret men jeg vet jo ikke hvor mye jeg skal fore heller.. har jo 28 neon og 15 svarte neon, 3 gurami, 6 praktbotia, 1 pleco, 7 ancitrius, 2 molly, 9 SAE, mulig noen få sandsnegler og muligens noen reker.. (vanskelig å se de) pleier å hive opp i 3-4 tabletter og noe flakfor, hender de får røde mygglarver. Har prøvd med en foringsfri dag et par ganger og ser ut til at infusiorene minker veldig da.
Har lyset på kanskje litt mye (12t) per dag men skal bort å justere det ned til 10 timer?
Vil UV filteret hjelpe meg med både BGA, Sporer til røde penselalger og infusiorer?
Postet 19.01.09 kl 18:36
Postet 19.01.09 kl 19:26