Er det alger jeg får?

Har et 190 Liters akvarium. Jeg skifter litt vann hver uke. På slutten av uka før vannskiftet har sanden jeg har som er ganske lys fått en brun/svart farge. Det som er det rare som dere kan se på bildet er at jeg har noen sten som det er åpent under og der holder sanden seg like fin i fargen. Jeg vil jo tro at den holder seg fin der siden den ikke får noe lys. Hvis det er noen som vet hva dette er og hvordan jeg får bukt med det hadde det vært veldig fint.

Jeg kjøpte flytende plantegjødsel for å få litt fart i plantene mine da de får litt brune blader og noen gjennomsiktige bladerl, men jeg syntes vel kanskje at etter jeg tilsatte halv dose av hva jeg skulle tilsette av gjødselen så kom misfargingen av sanden raskere en vanlig. Jeg må jo si jeg er litt fortvilet da jeg har inntrykk av at plantene trenger næring og da jeg tilsetter dette får jeg enda raskere alger hvis det er det det er da.

Jeg har testet vannverdiene og de er veldig bra så jeg forstår ikke så mye. Kan noen hjelpe meg. Jeg har til og med kjøpt en E-heim 2026 for å få mye bedre rensing av vannet og trodde jeg hadde alt i tipp topp stand : (
Alger er desverre et naturlig element i de fleste akvarier. Med såpass lys sand viser algene veldig godt selv om algeveksten er minimal. Det er ikke så mye du kan gjøre med dette.

Når man tilsetter plantenæring er det veldig vanlig med algeoppblomstring, men hvis du får plantene til å vokse skikkelig vil de konkurrere ut algene før eller senere. Vær veldig forsiktig med plantenæring.

Mye planter og godt lys er det beste middel mot alger.
Men da jeg har skjønt at hvis bladene på plantene blir brune eller gjennomsiktige så får de for lite næring, men hvordan får man egentlig den rette balansen uten å få alger. Hvis jeg får alger så er vel det pga at det er for mye næring til planter, men noen av plantene mine har gjennomsiktige blader. Hvor lenge er levetiden på en akvarieplante? Jeg syntes de holder seg så dårlig. I førsten er de fine og grønne men så blir de mørke i bladene etter noen uker osv. Dette var mange spørsmål på en gang : )

Etter beskrivelsen din av pålanter som blir gjennomsiktige, Høres det for min del ut som det er jern plantene mangler. Nå vet ikke jeg hvilken plantenæring du bruker, men jeg hadde prøvd med ferrogan (finnes i flytende og krystallform). Så vidt jeg vet er det jern som oftest det er mangel på, og da vil bladene bli tynne gjennomsiktige, og hullete. ferroganet gjødsler kun plantene å ikke algene. Det med at bladene blir brune vet jeg ikke, men er plantene nye så er det vanlig at en del av orginalbladene dør å det kommer nye skudd.. Litt alger er ikke til å komme utenom. At sanden blir misfarget, kommer antagelig av div. avfallstoffer av fisk o.l. som binder seg til sanden.

Dette med å finne balanse i et akvarie kan være en utfordring.

Min suksess skyldes at jeg har rendyrket et spesielt oppsett og prøvd meg frem til hva som funker for meg.
Det er ikke sikkert at min oppskrift funker for alle akvarier. Det som er spesielt med mitt kar er at det er satt opp for kombinasjon av discus og planter som er en forholdsvis krevende kombinasjon. Dvs varmt vann (29 grader), automatisk vannbytte (10% pr dag), CO2-tilsetning, bra belysning (T5-rør ca 0.5 watt pr/liter), vannverdier: PH=6.8, KH=3

Jeg har en nettside som viser en del av det jeg har vært gjennom for å komme dit jeg er.
http://home.lyse.net/akvageir/

Merk at nettsiden er litt gammel og jeg praktiserer ikke lenger alt som står der. Jeg er for eksempel gått bort fra slamsuging.

Når det gjelder bruk av plantenæring hadde vi nylig en interessant diskusjon her på akvaforum. Kan være verdt å lese selv om den ble litt høytravende selv for meg. http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1024&thread_id=39611

Når det gjelder alger er det lurt å lese følgende artikkel:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1693

Ellers er det viktigste grepet man kan gjøre å sørge for god belysning i akvariet. T5-rør er f.eks bedre enn T8-rør. Man bør ha minst 0.5 watt per liter. CO2-tilsetning hjelper også veldig godt på de fleste planter, men ikke alle planter er like avhengig av CO2.
Takk for svar. Da prøver jeg med jern : )
Et lite tilleggsspørsmål til deg Geir. Jeg ser du skriver at du har sluttet med slamsuging. Får du ikke mye groms på bunnen da?
Det tar alltid litt tid før plantene tilpasser seg økt mengde næring. Har du nyplantede planter, lite planter, lite belysning eller seintvoksende planter så kan du med fordel gjødsle en god del mindre enn det som er anbefalt på flasken. Det kan i så tilfelle være smart å starte med bare en fjerdedel av anbefalt dosering og heller øke dosen når plantene ser ut til å komme i gang med veksten. Planter med stort rotsystem krever i tillegg gjødsel av den typen som stikkes ned i bunnlaget.

Skal du ha et skikkelig planteakvarium og ønsker å holde litt vanskeligere planter så er det , som Geir skriver, viktig med skikkelig lys og gjerne også co2 tilsetning.

Velger du derimot enkle planter som tåler moderat til lite lys (sjekk i plantebasen) så kan du få bra plantevekst selv i akvarier med godt under det anbefalte 0.5 watt pr liter. Selv har jeg lysmengder fra 0.5 watt pr liter og nedover til 0.28 watt pr liter i mine akvarier og om du kikker inn på profilen min så kan du se at jeg ikke har problem med plantene. Jeg tilsetter ikke co2 heller, men har valgt planter som tåler moderat belysning og som er enkle å få til.

For å komme tilbake til problemet med algene oppå sanden så kan det muligens være til hjelp å anskaffe seg reker eller snegler. Reker kan være vanskelige å holde sammen med fisk (de blir spist opp), men snegler spiser alger på sanden her hos meg. Mange holder sandsnegler, men de kan fort bli plagsomme om de blir mange. Jeg er veldig begeistret for de mens andre betrakter de som pestsnegler. Andre snegler som kan være aktuelle er eplesnegler (krever hardt vann og ph over 7) eller sebrasnegler og tigersnegler. De to siste formerer seg ikke i ferskvann og tolererer mykt og surt vann.

hvis man har fisk på bunn f.eks. corydoras, så virvler gromset opp og havner inn i pumpen det er sånn man blir kvitt gromset.
Kiki
Et lite tilleggsspørsmål til deg Geir. Jeg ser du skriver at du har sluttet med slamsuging. Får du ikke mye groms på bunnen da?

Jeg har en hær av algespisere, corydoras og eplesnegler som mumser i seg det meste som havner på bunnen. Min teori er at det som blir igjen etter dem synker ned i grusen og blir til næring for plantene. Og jeg har mye planter som suger til seg det meste av overskuddsnæringen i akvariet.
Da takker jeg så mye til alle for de fine svarene jeg har fått her. Fått mye nytt og tenke på og flere nye ideer må jeg si : )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap