Alger?

Jeg har en 52 liter som har vært i gang i noen mnd'er nå. I det siste er det masse grønt "slim" som legger seg på blader og på sanda. Regner med at det er en form for alger, men den blirt ikke borte ved vannbytte.

Hva kan jeg gjøre?

Esp1
hovedårsak til alger er som oftest for mye lys, hold lysnivået til 8-10 timer per dag. Såvidt jeg forstår så vil ikke planter drive fotosyntese noe lengre enn dette, men det vil algene.

Jeg mener noen her på forumet sa at det kan ta knekken på alger om du bare lar lyset stå av noen dager (hold selvsagt akvariumet unna solen også) Ellers så er det bare manuell rensing som duger, alger på planter kan fjernes forsiktig med fingrene, alger på glasset bruker man magnet på.
Høres ut som det kan være BGA. Du kan lese mer om dem i algeartikkelen her.
Takker for svar. Kan se ut som det er BGA ja. Har hatt oppi salt nå, så vi får se hva som skjer
Som sagt kan det være pga. lys. Hold det borte fra vinduer, men det må også ha tilgang til litt. Det kan også lønne seg med vannbytte ca. 2 ganger i uken. Det gjør jeg nå i begynnelsen. Jeg har et 54 l akvarium så vi har omtrendt like store. Hold det rent, og om du ser tegn til alger på ruta bør du få det bort med en gang før det setter seg. Du må heller ikke renske akvarie 100 % for alger, det skal jo være bakterier oppi der.

Lykke til (:
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap