Missfarging av plante

Hei eg har. noe på plantene mine Eg har vasket dei og da forsvant noe av det..men nå er det masse av det. Se bilde, eg trur det er en slags alge.

hva er det?
Hva kan eg gjøre?

[External Image]
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/30183/75350.jpg

[External Image]
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/30183/75351.jpg
Synes det der ser ut som noe helt annet enn en akvarieplante... mulig du er en av de som er blitt lurt og har kjøpt potteplante for stuebruk til å ha under vann...
Sjekk bildet i denne tråden, les det som står også.

Ta et bedre bilde forfra av planten. Det er mulig den er i ferd med å råtne også.

Det ser ut som alger for meg også, men jeg er usikker på hvilken. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å passe på at antall timer lys i døgnet ikke blir for mange (maks 10-12 timer), og at du skifter vann en gang pr uke (ca 25-30% av vannvolumet er passe).
Takk for svaret.
Eg har 8-13timer med lys timer hver dag. Men eg har ikke skiftet vann på ca 2uker. det er bare på 54 liter.

Det er også noe som ser ut som lange hårstrå det kommer fra plantane.
eg lure på om skal kjøpe nye plannter hva har det å si for fiksen?

noen bilder til..

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Denne planten innerst i venstre hjørne må du ta ut. Det er ikke en akvarieplante, og det ser ut som den er i ferd med å råtne.

Ut med den.

Det er vanlig med algeproblemer dersom du ikke er flink til å bytte vann jevnlig og ofte nok. Anbefaler at du legger inn en fast dag hver uke der du tar vannbytte.
Alt du ellers beskriver høres ut som alger, rett og slett. Begrens lystiden til maks 10 timer pr dag nå i noen uker. Ha aldri lyset på så lenge som 13 timer. Det blir det alger av.

Fiskene bryr seg ikke om at plantene byttes ut, tvertimot.

Lysrørene du bruker, hva slags lysrør er det, og hvor lenge har det sittet i armaturet? Gamle lysrør mister effekten, og plantene vokser dårligere i det. De bør skiftes hvert år, en gang pr år.

[External Image]
Eg ikke hva type lysrør som står i.det er dei som følgte med da eg kjøpte det får ca 3 mnd siden nytt fra butikk. hva type lysrør vi du anbefale ?

Den planten du sa er nå tatt ut. Har nå tatt et bilde av rota til den.. Er det slik vann plannte rot ser ut ?
Jeg tror begge plantene er akvarieplanter men de ser ut til å ha fått noe juling. Den første du viser kan jo også være en cornuta og da har den det best som flyteplante. Jeg ville tatt en vannprøve til akvariebutikken og hørt hvordan det står til med vannverdiene dine. Det pleier ikke være så dyrt. Husk å skrive ned resultatet.

Angående lysrør så ville jeg i det minste vurdert en reflektor til dette om du ikke har da.
Det er ingen cornuta, det er jeg så godt som sikker på. Se venene i bladene.... de ser ikke sånn ut på en cornuta.

Det er den samme som i tråden jeg linker til ovenfor.

Til trådstarter endha:
ta tak i planten ved rota og hold den opp i været. Står stilken av seg selv? Bladene også?
Jeg så ikke linken men ok Mona, jeg gir det en promilles tjangs for at det er en Cornuta. Argh, hvorfor selger de slikt?! Det er en butikk her hjemme også som selger en grønn og hvit stueplante som mor min har. De andre har skikkelige akvarieplanter men bare en selger planter som nybegynnere flest trenger.

Jeg ser jo forretningsmodellen her men det er da en stygg måte og tjene penger på.
mona o
Til trådstarter [B]endha[/B]: ta tak i planten ved rota og hold den opp i været. Står stilken av seg selv? Bladene også?

ja allt står opp av seg selv
Helge
Jeg tror begge plantene er akvarieplanter men de ser ut til å ha fått noe juling. Den første du viser kan jo også være en cornuta og da har den det best som flyteplante. Jeg ville tatt en vannprøve til akvariebutikken og hørt hvordan det står til med vannverdiene dine. Det pleier ikke være så dyrt. Husk å skrive ned resultatet. Angående lysrør så ville jeg i det minste vurdert en reflektor til dette om du ikke har da.

eg testa nitroen får ca 2 uker siden da ver den bra tok da også en PH test den var høg 7.5.
mona o
Til trådstarter [B]endha[/B]: ta tak i planten ved rota og hold den opp i været. Står stilken av seg selv? Bladene også?

endha
ja allt står opp av seg selv

Ja, da er vi sikre. Det er IKKE en akvarieplante. Det er en stueplante.
Så den kan du kaste.

PS!
Fortell gjerne butikken du kjøpte den i om hva du mener om den slags bedrageri...!
takke igjen for alle svar

Da skal eg kaste den..

skal ut å kjøpe nye pannter i morgen.

har dere noen å anbefale?
Ikke akvarieplante
Hvis du søker på plantebasen på "ikke akvarieplante" finner du denne, som jeg tror er din plante:
ja den ser veldig lik ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap