Bekjemping av alger
Hei.
Jeg har nå over lenger tid hatt problemer med alger i de fleste karene mine. Dette er veldig irreterende og jeg ønkser å få slutt på algeveksten så for som mulig, samtidig som middelet ikke skader planter eller filterbakterier.
Fiskene som jeg nå her i karene som er der for å holde akvariet rent klarer lenger ikke holde det rent. To dager etter vannbytte og algeskraping er algene tilbake. Mer fisker er ikke aktuelt da jeg alerede har for mye fisk i de fleste karene.
Jeg har lest mye om middel som skal bekjempe alger som ikke har vist et godt resultat. Er det noen middel som virkelig virker? Jeg tenker da på middel som f.eks Tetra Algumin. Er dette også et produkt som produsentene har laget for å tjene penger.
Hva er deres erfaring med produkter som dette?
Takker som alle svar
Jeg har nå over lenger tid hatt problemer med alger i de fleste karene mine. Dette er veldig irreterende og jeg ønkser å få slutt på algeveksten så for som mulig, samtidig som middelet ikke skader planter eller filterbakterier.
Fiskene som jeg nå her i karene som er der for å holde akvariet rent klarer lenger ikke holde det rent. To dager etter vannbytte og algeskraping er algene tilbake. Mer fisker er ikke aktuelt da jeg alerede har for mye fisk i de fleste karene.
Jeg har lest mye om middel som skal bekjempe alger som ikke har vist et godt resultat. Er det noen middel som virkelig virker? Jeg tenker da på middel som f.eks Tetra Algumin. Er dette også et produkt som produsentene har laget for å tjene penger.
Hva er deres erfaring med produkter som dette?
Takker som alle svar
Postet 25.03.09 kl 07:47
Endret: 25.03.09 kl 07:49
Postet 25.03.09 kl 11:39
Postet 25.03.09 kl 14:34
Postet 25.03.09 kl 14:38
Postet 25.03.09 kl 14:40
Anita HHar du planter i karet ??
Ja, jeg har mye planter.
I en 185 liter har jeg disse:
5 stk Papegøyeblad Alternanthera reineckii "Lilacina"
4 stk Anubias Anubias barteri "barteri"
1 stk Gulrotgress Ceratopteris thalictroides
2 stk Cryptocoryne crispatula "balansea"
1 stk Paraplygress Eleocharis vivipara
5 stk Javabregne Microsorum pteropus
10 stk Kjempevallisneria Vallisneria americana "gigantea"
I en 54 liter har jeg disse:
5 stk Anubias Anubias barteri "barteri"
1 stk Vanlig sverdplante Echinodorus bleheri
1 stk Vasspest Egeria densa
1 stk Eleocharis acicularis
1 stk Vallisneria americana "natans"
I en 43 liter har jeg disse:
5 stk Anubias Anubias barteri "nana"
1 stk Algekule Cladophora aegagropila
1 stk Javabregne Microsorum pteropus
1 stk Tusenblad Myriophyllum aquaticum (Green)
1 stk Gaffelmose Riccia fluitans
1 stk Javamose Taxiphyllum barbieri
Det er i de 3 karene jeg sliter med alger, de andre er algefrie.
Postet 25.03.09 kl 14:42
Postet 25.03.09 kl 14:43
Fort er jo relativt, med det er ikke BGA for de sitter ikke godt fast, men de sprer seg raskere enn noen alge..
Vanskelig å vite hva man skal anbefale når man ikke vet så mye. Men alger vokser jo av næring i vannet og lys.. Du sier du har mye fisk, og med mye fisk følger det med mye næring.
Hurtigvoksende planter, gjerne flyteplanter, bytte mye vann ofte.. Noen stikkord
Vanskelig å vite hva man skal anbefale når man ikke vet så mye. Men alger vokser jo av næring i vannet og lys.. Du sier du har mye fisk, og med mye fisk følger det med mye næring.
Hurtigvoksende planter, gjerne flyteplanter, bytte mye vann ofte.. Noen stikkord
Postet 25.03.09 kl 14:45
Fiske_Arne. Men alger vokser jo av næring i vannet og lys.. Du sier du har mye fisk, og med mye fisk følger det med mye næring.
Jeg har ikke alt for mye fisk, men mener at jeg har nokk. Vill ikke ha flere i de karene jeg har.
I 185 literen som jeg sliter mest med alger i har jeg:
5 stk Siamesisk algeeter
5 stk Svart neontetra
10 stk Kardinaltetra
10 stk Neontetra
Det er jo ikke akuratt overbefisket vel ?
Postet 25.03.09 kl 14:51
Postet 25.03.09 kl 15:02
Postet 25.03.09 kl 15:04
Postet 25.03.09 kl 15:09
Det er ingen vits å bruke penger på brannslukking (algemidler på flaske) hvis du ikke gjør noe med årsakene til at algene trives hos deg
Først må du gi litt mer informasjon, blant annet disse spørsmålene:
- hvor mange timer i døgnet har du lyset på?
- hvordan er fôringsrutinene dine?
- hvor mye vann skifter du og hvor ofte?
- bruker du noen form for plantegjødsel, enten flytende eller tabletter i bunnlaget?
- hva slags lysrør har du som belysning? Merke, navn, antall watt?
- er det lenge siden du skiftet lysrør?
Først må du gi litt mer informasjon, blant annet disse spørsmålene:
- hvor mange timer i døgnet har du lyset på?
- hvordan er fôringsrutinene dine?
- hvor mye vann skifter du og hvor ofte?
- bruker du noen form for plantegjødsel, enten flytende eller tabletter i bunnlaget?
- hva slags lysrør har du som belysning? Merke, navn, antall watt?
- er det lenge siden du skiftet lysrør?
Postet 25.03.09 kl 15:22
Endret: 25.03.09 kl 15:22
Disse grønne prikkene kommer jo i alle kar, og i følge det jeg har lest er de til dels et tegn på at akvariet har en god balanse (skal ikke gå god for den påstanden).
Jeg får i hvert fall slike, men de kommer ikke fortere enn at de ikke blir skjemmende i løpet av en uke. Så, ved vannbytte bruker jeg en liten dott filtervatt og drar over frontglasset på innsiden. Prikkene forsvinner, og det tok 1 minutt.
Slike prikker på bakglasset tar jeg aldri, de ser jeg jo ikke med mindre jeg ser etter de. Sideglassene tar jeg der jeg kommer til en gang innimellom.
Jeg synes ikke litt alger er noe stort problem egentlig, ser en på bilder fra naturen er jo algevekst det eneste grønne som er under vann mange steder. Helt tydelig at fiskene er godt vant med alger der de kommer fra, og at dette bare er med på å gi en mer naturlig look.
Satte opp et kar med fossil stein i sommer. Jeg var faktisk glad når steinene begynte å få et tynt, grønt belegg, da så hele karet mer naturlig ut. Det så veldig "nytt" og sterilt ut når steinene så ut som om de var nyskrubbet.
Men, alt innen en viss grense så klart. Gror det helt ned mellom vannbytter må det til tiltak, men da først og fremst fjerne årsaken - som Mona sier - og ikke pøse på med middel for å ta vekk symptomet (med uante konsekvenser for livet i karet)
Bare mine 2 cent
Jeg får i hvert fall slike, men de kommer ikke fortere enn at de ikke blir skjemmende i løpet av en uke. Så, ved vannbytte bruker jeg en liten dott filtervatt og drar over frontglasset på innsiden. Prikkene forsvinner, og det tok 1 minutt.
Slike prikker på bakglasset tar jeg aldri, de ser jeg jo ikke med mindre jeg ser etter de. Sideglassene tar jeg der jeg kommer til en gang innimellom.
Jeg synes ikke litt alger er noe stort problem egentlig, ser en på bilder fra naturen er jo algevekst det eneste grønne som er under vann mange steder. Helt tydelig at fiskene er godt vant med alger der de kommer fra, og at dette bare er med på å gi en mer naturlig look.
Satte opp et kar med fossil stein i sommer. Jeg var faktisk glad når steinene begynte å få et tynt, grønt belegg, da så hele karet mer naturlig ut. Det så veldig "nytt" og sterilt ut når steinene så ut som om de var nyskrubbet.
Men, alt innen en viss grense så klart. Gror det helt ned mellom vannbytter må det til tiltak, men da først og fremst fjerne årsaken - som Mona sier - og ikke pøse på med middel for å ta vekk symptomet (med uante konsekvenser for livet i karet)
Bare mine 2 cent
Postet 25.03.09 kl 15:59
mona oDet er ingen vits å bruke penger på brannslukking (algemidler på flaske) hvis du ikke gjør noe med [I]årsakene[/I] til at algene trives hos deg ;) Først må du gi litt mer informasjon, blant annet disse spørsmålene: - hvor mange timer i døgnet har du lyset på? - hvordan er fôringsrutinene dine? - hvor mye vann skifter du og hvor ofte? - bruker du noen form for plantegjødsel, enten flytende eller tabletter i bunnlaget? - hva slags lysrør har du som belysning? Merke, navn, antall watt? - er det lenge siden du skiftet lysrør?
mona ohvor mange timer i døgnet har du lyset på?
Jeg har lyset på fra 11.00-23.00 alså 10 timer.
mona ohvordan er fôringsrutinene dine?
Jeg fòrer med flakfor/ tabletter ( 1/2 tablett på hver Cory ) på morningen/ førmiddagen og av og til mygglarver om kvelden/ ettermiddagen
mona ohvor mye vann skifter du og hvor ofte?
Jeg skifter 20-40% av vannet hver uke. Litt avhening av hva slgs kar det er. I karene med Corydoras i skrifter jeg 20% hver uke og i de andre mellom 30 og 40%.
mona obruker du noen form for plantegjødsel, enten flytende eller tabletter i bunnlaget?
Nei, jeg bruker ikke plantegjødsel.
I starten da jeg satte opp karet brukte jeg AquaSafe men bruker ikke det nå lenger.
mona ohva slags lysrør har du som belysning? Merke, navn, antall watt?
Merket er AA, T5, 13W.
mona oer det lenge siden du skiftet lysrør?
Nei, lysrørene er nettopp skiftet. Skriftet for ca 2 måneder siden
Postet 25.03.09 kl 18:11
Jeg tror jeg har gjort en liten oppdagelse de siste månedene.
Jeg satte opp ett plantekar tidlig i januar og begynte å gjødsle plantene ganske heftig, ja mer enn hva jeg noengang har gjort før, og desto mer jeg gjødslet desto mindre alger fikk jeg. Jeg skifter ogå vann en gang i uken og jeg må fortsatt skrape en alge eller to men ganske stikk i strid med hva jeg trodde før jeg begynte så ble det faktisk mindre alger i akvariet.
Jeg gjødsler nå alle fire akvariene mine og alger blir ett mindre og mindre problem. Er det bare jeg som har opplevd dette?
Jeg satte opp ett plantekar tidlig i januar og begynte å gjødsle plantene ganske heftig, ja mer enn hva jeg noengang har gjort før, og desto mer jeg gjødslet desto mindre alger fikk jeg. Jeg skifter ogå vann en gang i uken og jeg må fortsatt skrape en alge eller to men ganske stikk i strid med hva jeg trodde før jeg begynte så ble det faktisk mindre alger i akvariet.
Jeg gjødsler nå alle fire akvariene mine og alger blir ett mindre og mindre problem. Er det bare jeg som har opplevd dette?
Postet 25.03.09 kl 20:32
HelgeJeg tror jeg har gjort en liten oppdagelse de siste månedene. Jeg satte opp ett plantekar tidlig i januar og begynte å gjødsle plantene ganske heftig, ja mer enn hva jeg noengang har gjort før, og desto mer jeg gjødslet desto mindre alger fikk jeg. Jeg skifter ogå vann en gang i uken og jeg må fortsatt skrape en alge eller to men ganske stikk i strid med hva jeg trodde før jeg begynte så ble det faktisk mindre alger i akvariet. Jeg gjødsler nå alle fire akvariene mine og alger blir ett mindre og mindre problem. Er det bare jeg som har opplevd dette?
Ja dette har jeg og opplevd. Og det har en logisk forklaring. Planter trenger en mengde forskjellige stoffer for å vokse. Hvis de mangler et sporstoff så stopper veksten opp, og de tar ikke til seg næringsstoffer fra vannet.
Alger er også planter, men det er alltid hundrevis av arter som står klar til å vokse i akvariet. Dermed er det alltid en som klarer å utnytte akkurat de forholdene det er hos deg.
Når du gjødsler med et godt preparat, så tilsetter du de stoffene det vanligvis blir tomt for, men ikke det som det ofte er nok av.
Dermed hjelper du plantene til å få overhånd.. Og algene går tilbake.
Postet 25.03.09 kl 21:07
Endret: 25.03.09 kl 21:10
Lurer på det samme. Jeg har alltid hatt veldig lite nitrat i karene mine og har i noen måneder gradvis gått over til gjødsel med nitrogen og i tillegg økt doseringen. Samtidig har algeveksten, og da spesielt penselalger og de grønne prikkalgene, gått tilbake i alle karene.
Om du skulle begynne med gjødsel så anbefaler jeg at du begynner forsiktig og tar økningen over mange uker. Plantene trenger nemlig litt tid for å omstille seg til økt næring og økt vekst.
Om du skulle begynne med gjødsel så anbefaler jeg at du begynner forsiktig og tar økningen over mange uker. Plantene trenger nemlig litt tid for å omstille seg til økt næring og økt vekst.
Postet 26.03.09 kl 01:55