Problemer med rødalger (?) og pestsnegler. hjelp!

jeg har fått to store problemer i mitt 240 l selskapsakvarium

1. jeg har invasjon av pestsnegler! på en vanlig dag kan jeg "knuse" over 100 snegler bare på glasset... og etter et par dager er vi i gang igjen. problemet er at karet består av masse planter og back to nature bakgrunn så de legger tilogmed egg mellom bakgrunnen og glasset...
Jeg vet at botiaer er veldig bra med snegler men jeg har nå et rolig, harmonisk kar med sommerfuglciklider, kardinaltetraer, viftereker, L144 og corydoras. Og botiaer er veldig stressende fisk...
Er det noen andre måter å få has på sneglene? Jeg hadde dem under kontroll til jeg reise bort på ferie. Etter det har det tatt helt av!

2. Jeg har også fått masse rødalger på planter og på bakgrunnen. Jeg vet at SAE er flinke på disse men de er også veldig stressende fisk... Noen gode tips her og? Det er ikke veldig aktuelt å tømme hele karet for full vask da det er 240 l omtrent full av planter...

Håper det er noen her som har tips til meg som ikke innbefatter å kjøpe botia eller SAE (har jeg ingen valg, så har jeg jo ingen valg^^)
Brukte du feriefôr (weekendfor) når du dro på ferie?
nei ingen fôr når vi var borte
Ok Tenkte kanskje det var derfor pestsneglene kom for fullt, men da er det ikke derfor.

Jeg fikk en eksplosjon av pestsnegler når jeg fôret hardt i oppvekstkarene, og med tabletter som støver mye. Når jeg kuttet ned på fôringen, og også brukte mer fôr som ikke støver så veldig, falt pestsnegle bestanden betraktelig. Nå skviser jeg kanskje en håndfull pestsnegler i uka, og utover det plager de meg ikke.

Mulig du kan fôre mindre en periode nå, og se om det hjelper.

Ang rødalger/penselalger har jeg hørt at disse er glade i mye sirkulasjon. Så å senke den kan hjelpe. Mange som er plaget av disse, så det er sikkert noen råd på forumet om du søker
takker for svar. jeg har allerede kuttet ned på foringen men uten noe resultat. ettersom eheim pumpa mi har sviktet har jeg kun en fluval 4 pumpe som surrer og går så vil ikke tro at det er strøm som gjør det heller... men har du noen tips om andre måte å fjerne det på enn med flere fisk?
Finnes det noe midler som tar knekken på algene og sneglene uten at det tar knekken på greie alger eller zebra sneglene mine?
Jeg hadde et problem med pestsnegler i 96-liter'n, men dagen etter at jeg kjøpte 3 stk Grønn Dvergacara var karet tomt for snegler.
Må si det er det mest effektive jeg har prøvd.
Hei jeg har hatt ekstremt mye pestsnegler i akvariet, men så kjøpte jeg jegersnegle 3 stk og på noen få dager var sneglene utryddet. Disse sneglene er utrolig fine!

Meg rødalger kan jeg desverre ikke hjelpe ennå... jeg sliter med samme problem...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap