Grønt belegg på sanden og litt blankt/lysegrønt på ruta!

Akvariet mitt på har vært oppe i 3 måneder nå, inneholder en del hurtigvoksende planter, 3 guppy + noen yngel såklart, tre ancistrus yngel, og 7 neontetra.

Siste uka har det blitt som et slags grønt "teppe" på bunnen, på toppen av sanden. Finkorna rådasand..Så har jeg en flekk på ruta der det er noe blankt som ser litt slimete ut med mikroskopiske grønne tråder..Imidten av denne flekken er det helt rent, akkurat som noen har vasket bort en del. Kan det være ancistrusen som har forsynt seg mon tro? I tillegg har det blomstret opp med pestsnegler som irriterer meg! Di ligger mest på bunnen oppå sanden, spørs om di liker algene da eller..?

Jeg forer en gang for dag, kanskje litt for mye..

Noen tips til å få bort dette?
Det er for mye næring i vannet. Det kan enten være fordi det er masse næring i springvannet, du har en rot som gir fra seg mye næring eller du for mye.

Du kan bedre dette med å ha flere planter og/eller fore mindre.
Ok, takk skal du ha! Det ante meg at det var litt mye for i sving uansett så..
Har en stor rot også, skal fore mindre og se om det skjer noe forandringer=)
Slenger meg på denne
Jeg har byttet fra 110 L til 180 L for 2 uker siden. jeg tok vare på det gamle vannet, og fylte på det resterende. Idag da jeg kom hjem, så ser jeg det ligger grønne flekker på biltema sanden jeg har oppi. Jeg forer også 1 gang om dagen, og har hatt oppi litt plantenæring. Jeg har vel omtrent 20-25 planter, 2 kokosnøtthuler, en rot etc.

Hvis jeg forer annenhver dag, blir dette borte av seg selv da? eller bør jeg bytte litt vann og fore annenhver dag?

Mvh Tony
Kanskje lyset står på for mange timer?
Jeg har sandsnegler i karet mitt & de spiser det meste, ingen algeproblemmer. Mater også 1 gang pr dag.
Du skriver ikke noe om du har det, men det kan også hjelpe.
Jeg har timer på lyset. Det står på fra kl 10 til 2330- Kanskje litt for mye? Jeg tror ikke det er noen snegler der, men det har vært skivesnegler der før. Jeg tror praktbotiaene tok seg av det da jeg hadde de. Jeg skal sette ned tiden på lyset, så får jeg se om det hjelper litt, og bytte litt vann da=)

Takk for svar=)
Jeg kom frem til at jeg hadde mest sannsynlig BGA = blågrønnalger som ikke egentlig er en alge men en bakterie. Dette gjelder di grønne flekkene på bunnen, som kom ganske kjapt tilbake etter vannbytte og slamsuging. min løsning på det ble å sette inn flere planter som tok opp overskuddsnæring i vannet og jeg satte inn corydoras maller som roter i sanden og holder den luftig så bga fester seg dårlig. En annen tips er sandsnegler som roter litt dypere i sanden og lager luft og hindrer bakterier i sanden..For algene på ruta er det lurt å ha en algeskrape Lystiden på akvarie mitt er på 10 timer, tror dette holder. Kankje du har litt for mye? men er usikker her..

Men du bør kanskje lese litt om alger i artikkelsamlinga for å se litt mer hvilke alger det kan være. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap