Nystartet kar uten fisk, med planter og alger??

jeg satte opp igjen mitt gamle akvarium for 1,5 uker siden og venter på at vannet skal bli bra........
i går dukket det opp noe jeg antar er alger på bakveggen i akvariet, plantene er delvis "angrepet" men fra bakveggen "vokser" det lange grønne tråder. på plantene ser det mer "ullete" ut.

det ligner noe av dete, men er ikke så kraftig.

http://aquariumalgae.blogspot.com/2006/03/fuzz-algae.html

http://aquariumalgae.blogspot.com/2006/03/hair-algae.html

bør og kan noe gjøres?
hvordan fjerner jeg det? bytte vann? skure glasset med svamp? tørke vekk med klut uten å tømme? vente å se om det blir bedre/værre?
jeg aner rett og slett ikke...................


Er nok helt vanlig med algeoppblomstring før akvariet har stabilisert seg. Så jeg er ikke så sikker på om du bør gjøre noe med det enda. Kansje sette inn en eller to algeetere som kan holde kontroll på algene. Siden du får alger, har nitrogensyklusen kommet i gang. Og da burde det gå greit å sette inn et par små algeetere.

Du kan jo mørklegge det i tre dager. Sleng et pledd over om dagen og slå av lyset.
Takk
da slår jeg av lyset og avventer mens jeg ser sneglene ete seg store og fete.

apropos..........de sneglene som følger med planter, bør de fjernes?
hittil er det den eneste moroa ungene har, det er en tolmodighetsprøve for dem dette
Sneglene som følger med plantene heter vanligvis vanlig skivesnegle eller lav toppluesnegle begge formerer seg veldig fort. du kan fjerne de eller beholde de , det er du som bestemmer, men det blir kansje litt mange til slutt.... de er ikke noe farlige og spiser å rydder opp i karet lik som mange endre snegler.
-Knut
Sneglene som følger med plantene heter vanligvis [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2] begge formerer seg veldig fort. du kan fjerne de eller beholde de , det er du som bestemmer, men det blir kansje litt mange til slutt.... de er ikke noe farlige og spiser å rydder opp i karet lik som mange endre snegler.


da er det jo en god ide å la de være der da mens karet stabiliserer seg, eller?
kanskje de holder algene nede?

Bitteliten, som ungene har kalt snegla, har blitt stor og nå er det jammen sikkert 8 andre mikroskopiske småtasser i overflaten (og det er bare dem jeg ser ved første øyekast)
jeg har også sett at jeghar fått en snegle og jeg skjønte ikke hvor den kom fra men den er hvertfall der. jegså den for første gang at den hadde kravlet oppover glasset. henderjegserden komme frem av og til.
De spiser alger ja. De gjør ingen skade, og er egentlig ganske nyttige, men de formerer seg i ett sett. Jeg har ett kar der jeg kun vil ha sandsnegler og eplesnegler, men så har det fulgt med noen skivesnegler likevel. Jeg fjerner de jeg ser, men likevel dukker det opp nye titt og ofte
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap