Krise: svevealger!!

Jeg trenger hjelp. Jeg har svevealger. De kom rett etter et vannbytte. i følge min lokale akvabutikk har de også problemer med vannverdiene, og de hadde ringt vårt felles vannverk. De har justert bl.a. fosfat verdiene i vannet. Her ikke fosfat test, men har testet for de viktigste andre verdiene. pH mellom 7 til 8 ( ikke optimalt når jeg har diskus), det var med torv i pumpa, den har jeg plukket ut. kH rundt 4-5, GH rundt 5-6, verken nitritt eller nitrat verdier som var noe farlige. Jeg slo av lyset en uke uten hell, har nå lys fem timer per dag, T5 rør. De blir ikke overforet. Jeg har satt igang mitt eget lille CO2 anlegg med en flaske med sukkervann og gjær i håp om at det vil senke pH og få i gang plantene. Plantene vokser knapt nok fordi de ikke får lys antagelig. Jeg har byttet vann mange ganger uten effekt. Jeg har kjøpt en hornblad, finner den ikke. Vannet er så grønt at jeg ikke ser annet enn konturene av plantene. jeg har prøvd et algemiddel som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter, uten effekt (det gjorde underverker med penselalgene mine tidligere i høst). Fikk ikke svevealgene nært etter bruk av algemidler mot penselalger. Jeg har byttet pumpe i høst fra fx5 til eheim 2080. Pumpa inneholder porselensrør og kuler, begge kommer som originaltilbehør til pumpa. I tillegg har jeg en kurv med bioballer. Jeg har også nå klagt i noen poser fra fluval som skulle fjerne fosfat og ammonium, tror jeg. Ingen effekt. En selger sa at jeg måtte bytte lysrør, hvordan kan det gjøre det bedre? Det har jeg ikke gjort.

Hva har jeg ikke tenkt på? Hvordan løser jeg dette? Total tømming og rengjøring? Det er 540 liter. Det blir en herlig jobb i tilfelle.
Enn om du prøver et UV-filter? Enten kjøpe et eller låne av noen.
Det tar kanskje knekken på algene i vannet.
Da har jeg fått testet for jern og fosfat. Jern 0!, fosfat gav maksutslag på testen. Jippi. Jeg har også kjøpt algemiddel for hagedam som jeg ble anbefalt av butikken. ble også advart not at hun ikke vet om diskusen tåler den. Men hvis ikke jeg får vekk algene, dør de av det. Det har allerede gått med to.

Vet neon om jeg burde tilsette jern for å få igang plantene, eller vente til algene er borte med middelet jeg bruker?
Noe som hjalp meg når jeg hadde samme problem er Algorem Fra Tetra pond.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap